Selaus tekijän mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
-
Att som finskspråkig förälder välja svenskspråkigt daghem på en språkö
Engdal-Dannbäck, Ellen (Åbo Akademi, 2020)Studiens syfte är att undersöka varför finskspråkiga föräldrar till barn inom den svenskspråkiga småbarnspedagogiken valt ett svenskt daghem i en finskspråkig miljö och hur de ser sin egen och daghemmets roll i barnens ... -
Barns uppfattningar om inflytande : Vilka möjligheter har barn till inflytande på daghem?
Koskinen, Måns (Åbo Akademi, 2019) -
"Det handlar om att bygga grunden" : Lärares uppfattningar av undervisning, barns lärande och läroplanens innehåll i förskoleundervisning
Sundkvist, Emilia (Åbo Akademi, 2020) -
Digitaliseringen möter småbarnspedagogiken : Lärares uppfattningar av digitala verktyg och användningen av dem i den pedagogiska verksamheten för 3–5-åringar
Ekholm, Suzanne (2020)Digitaliseringens framfart i samhället syns även i utbildningsinstitutioner för yngre barn. Hösten 2017 trädde det reviderade styrdokumentet Grunderna för planen för småbarnspedagogiken (2016) i kraft inom småbarnspedagogiken. ... -
Dramapedagogik som medel för att utveckla barns sociala kompetens : Lärares uppfattningar och erfarenheter inom småbarnspedagogik
Vikström, Emma (2021)Syftet med föreliggande studie är att undersöka lärares uppfattningar och erfarenheter av dramapedagogik som medel för att utveckla barns sociala kompetens. Följande forskningsfrågor har använts som grund för studien: 1. ... -
Duscha fram ett tredje språk : En fallstudie där barn i åldrarna 3-5 år deltar i en engelsk språkdusch
Koskinen, Jeanette (Åbo Akademi, 2019)Det övergripande syftet med denna avhandling pro gradu är att redogöra för hur mycket engelska en grupp tvåspråkiga barn kan lära sig med hjälp av språkduschmetoden utifrån ett modifierat SIT-test samt hur lämplig metoden ... -
Egenvårdarmodellen inom småbarnspedagogik : Pedagogernas beskrivning av hembesökets och mjuklandningens betydelse
Björkvik, Anette (2021)Syftet med avhandlingen är att beskriva hur pedagoger inom småbarnspedagogik beskriver betydelsen av egenvårdarmodellens faser hembesök och mjuklandning. Forskningsfrågorna är följande: 1. Hur beskriver ... -
”En gång är ingenting, men två gånger är redan två gånger” : Pedagogers uppfattning av det mobbningsförebyggande arbetet på daghem
Fredriksson, Henrika (Åbo Akademi, 2018)Syftet med den här avhandlingen är att klargöra pedagogens uppfattning av sin roll i det mobbningsförebyggande arbetet på daghem. För att nå syftet har jag använt mig av följande frågeställningar: - Hur beskriver pedagogen ... -
En studie av det allmänna stöd lärare inom småbarnspedagogik ger åt barn med försenad språkutveckling
Heinonen, Annastina (2020)Studiens syfte är att studera hur en försenad språkutveckling hos barn i daghemsålder kommer i uttryck i barngruppen inom småbarnspedagogiken. Forskningsfrågorna lyder: 1. Hur kommer en försenad språkutveckling hos barn ... -
Ett relationellt perspektiv på handledning : blivande handledares tankar om relationernas och det mellanmänskliga mötets betydelse vid handledning av studerande i småbarnspedagogik
Eriksson, Linda (2021)Handledning av lärarstuderande i fältpraktik har visat sig ha betydelse för deras kompetensutveckling och professionsutövning. Forskning visar på stora skillnader mellan sådan handledning som de som inte deltagit i ... -
Högkänslighet hos barn inom småbarnspedagogiken : Lärares uppfattningar om högkänsliga barn, bemötandet och verksamhetsmiljön inom småbarnspedagogiken
Båsk, Alexandra (2021)Syftet med undersökningen är att redogöra för vilka uppfattningar lärare inom småbarnspedagogikens har om högkänslighet hos barn. Vidare syftar undersökningen till att belysa vilka uppfattningar lärarna inom småbarnspedagogiken ... -
”Jag visste inte att det fanns en sådan term som lärare inom småbarnspedagogik” - Abiturienters sätt att konstruera lärare och verksamhet inom småbarnspedagogik
Kronstrand, Alexandra (2021)Inom Svenskfinland har det i över ett decennium varit brist på behöriga lärare inom småbarnspedagogik. Då en ny lag för småbarnspedagogik trädde i kraft1.9.2018 förändrades arbetsförhållandet från en till nya två lärare ... -
Kontinuitet i stadieövergångar : från småbarnspedagogiken till nybörjarundervisningen
Hirvi, Johanna (Åbo Akademi, 2018) -
Läsvanor i familjer med och utan förekomst av läs- och skrivsvårigheter
Karlsson, Nora (Åbo Akademi, 2020)Syftet med denna studie är att visa på läsvanor i hemmet hos familjer där det förekommer läs- och skrivsvårigheter och där det inte förekommer läs- och skrivsvårigheter. Forskningsfrågorna utifrån detta syfte är: 1. Vilka ... -
”Man behöver inte göra utflykter till världens ände” : En studie i finlandssvenska och svenska föräldrars tankar kring utomhuspedagogik och utedaghem.
Meyer , Frida (Åbo Akademi, 2019)Utedaghem och utomhuspedagogik är en växande trend i Finland samtidigt som barns tid utomhus minskar. Eftersom inte alla finlandssvenska föräldrar känner till utomhuspedagogik kan det finnas rädsla och oro inför att välja ... -
Mångkulturellt inom småbarnspedagogiken : En kvalitativ studie om invandrarföräldrars uppfattningar av sina barns tid inom småbarnspedagogiken
Kummel, Sofia (Åbo Akademi, 2013) -
Pedagogisk dokumentation : Pedagogers upplevelser av dokumentation inom småbarnspedagogiken
Åsvik, Ida (Åbo Akademi, 2019)Dokumentation har lång tradition inom småbarnspedagogiken men i styrdokumenten poängteras pedagogisk dokumentation som en central arbetsmetod. Pedagogisk dokumentation ska användas för att planera, genomföra och utvärdera ... -
Personalens uppfattningar om måltidssituationer och stödande av barn med ätstörningar inom småbarnspedagogiken
Tiikkainen, Mia (2021)En stor andel (77 %) av barnen i Finland i åldern 1–6 år deltar i småbarnspedagogiken (THL 2019). Småbarnpedagogiken når utifrån denna statistik en stor andel av barnen i samhället. Eftersom flera måltider serveras under ... -
Professionshandledning som yrkeskompetens inom småbarnspedagogiken : Blivande handledares syn på handledarskapet
Lampenius, Minna (2021)Magisteravhandlingen fördjupar sig i professionshandledning som yrkeskompetens inom småbarnspedagogiken, mer specifikt blivande handledares syn på handledarskap. Med professionshandledning menas något förenklat den handledning ... -
Språkliga utmaningar hos barn i åldrarna 3-4 år : - En enkätstudie om uppfattningar hos lärare inom småbarnspedagogik i Svenskfinland
Sandström, Maria (Åbo Akademi, 2020)Tidigare forskning visar att cirka 10% av barn har språkliga utmaningar. Språkliga utmaningar kan uppstå inom alla språkets delområden hos ett barn. En del barn har utmaningar inom en språklig domän, till exempel form, och ...