Duscha fram ett tredje språk : En fallstudie där barn i åldrarna 3-5 år deltar i en engelsk språkdusch
Koskinen, Jeanette (2019)
Koskinen, Jeanette
Åbo Akademi
2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901313794
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901313794
Tiivistelmä
Det övergripande syftet med denna avhandling pro gradu är att redogöra för hur mycket engelska en grupp tvåspråkiga barn kan lära sig med hjälp av språkduschmetoden utifrån ett modifierat SIT-test samt hur lämplig metoden är för inlärning av ett främmande språk i åldrarna 3-5 år. Ytterligare är syftet att redogöra för hur lärare inom småbarnspedagogik upplever att språkdusch kan bidra till den pedagogiska verksamheten.
På basen av ovan nämnda syfte har följande forskningsfrågor studerats:
1. Hur mycket engelska kan en grupp tvåspråkiga barn lära sig med hjälp av språkduschmetoden utifrån ett modifierat SIT-test?
2. Hur lämplig är språkduschmetoden för barn i åldrarna 3-5 år?
3. Hur upplever lärare inom småbarnspedagogik att språkdusch kan bidra till den pedagogiska verksamheten?
Teoridelen i avhandlingen beskriver Vygotskys sociokulturella perspektiv samt Bronfenbrenners utvecklingsekologiska perspektiv.
Den empiriska delen består av en fallstudie där 27 barn i åldern 3-5 år deltagit i en engelsk språkdusch en gång i veckan under fyra månaders tid. Detta är en kvantitativ studie med kvalitativa inslag. Barnens engelska kunskaper har testats med ett modifierat SIT-test, en gång innan språkduschens början och en gång efter att språkduschen avslutats. Som komplement har även en intervju gjorts med läraren inom småbarnspedagogiken som deltagit i undersökningen.
De huvudsakliga resultaten påvisar att språkduschmetoden definitivt har potential för att lära barn i åldern 3-5 år ett främmande språk. Dock finns det vissa didaktiska komponenter som behöver uppfyllas för att resultat skall ske. Dessa didaktiska komponenter är bland annat lärarens språkliga och musikaliska kompetens, språkduschlektionerna behöver vara pedagogiskt planerade och åldersinriktade.
På basen av ovan nämnda syfte har följande forskningsfrågor studerats:
1. Hur mycket engelska kan en grupp tvåspråkiga barn lära sig med hjälp av språkduschmetoden utifrån ett modifierat SIT-test?
2. Hur lämplig är språkduschmetoden för barn i åldrarna 3-5 år?
3. Hur upplever lärare inom småbarnspedagogik att språkdusch kan bidra till den pedagogiska verksamheten?
Teoridelen i avhandlingen beskriver Vygotskys sociokulturella perspektiv samt Bronfenbrenners utvecklingsekologiska perspektiv.
Den empiriska delen består av en fallstudie där 27 barn i åldern 3-5 år deltagit i en engelsk språkdusch en gång i veckan under fyra månaders tid. Detta är en kvantitativ studie med kvalitativa inslag. Barnens engelska kunskaper har testats med ett modifierat SIT-test, en gång innan språkduschens början och en gång efter att språkduschen avslutats. Som komplement har även en intervju gjorts med läraren inom småbarnspedagogiken som deltagit i undersökningen.
De huvudsakliga resultaten påvisar att språkduschmetoden definitivt har potential för att lära barn i åldern 3-5 år ett främmande språk. Dock finns det vissa didaktiska komponenter som behöver uppfyllas för att resultat skall ske. Dessa didaktiska komponenter är bland annat lärarens språkliga och musikaliska kompetens, språkduschlektionerna behöver vara pedagogiskt planerade och åldersinriktade.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [594]