Läsvanor i familjer med och utan förekomst av läs- och skrivsvårigheter
Karlsson, Nora (2020)
Karlsson, Nora
Åbo Akademi
2020
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020092976224
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020092976224
Tiivistelmä
Syftet med denna studie är att visa på läsvanor i hemmet hos familjer där det förekommer läs- och skrivsvårigheter och där det inte förekommer läs- och skrivsvårigheter. Forskningsfrågorna utifrån detta syfte är:
1. Vilka är läsvanorna i familjer där det framkommer läs- och skrivsvårigheter?
2. Vilka skillnader i läsvanorna finns det mellan familjer där det framkommer läs- och skrivsvårigheter och där det inte gör det?
Studien för avhandlingen är gjord i samarbete med Niilo Mäki-institutets projekt InLärning och Stöd (ILS-projektet) som fokuserar på läsning, skrivning, benämning, självreglering, beteende och uppmärksamhet. Från detta projekts datasamling användes den bakgrundsblankett som vårdnadshavarna fyllde i inför ILS-projektet och för datainsamlingen i det, användes också som data för denna avhandling. Läsvanor hos vårdnadshavarna var det som fokuserades på från blanketten och som lyfts fram i avhandlingen. Dessa data analyserades deskriptivt och bakgrundsfakta indelades i svårigheter och inte svårigheter att läsa.
Resultatet från min avhandling tyder på att föräldrar med läs- och skrivsvårigheter överlag läser mer sällan än de föräldrar som inte har läs- och skrivsvårigheter. Få föräldrar med läs- och skrivsvårigheter läser böcker varje dag. Oberoende om föräldrar har läs- och skrivsvårigheter eller inte finns det fler än 50 böcker i hemmen, men det är tydligt att det finns fler än 50 böcker för barn och vuxna bland de föräldrar som inte har svårigheter att läsa. Resultaten visar också att barn till föräldrar med läs- och skrivsvårigheter mer sällan ber att föräldern ska läsa högt för dem. Få föräldrar med läs- och skrivsvårigheter läser själv och för sina barn varje dag. Föräldrar med läs- och skrivsvårigheter börjar också senare att läsa för sina barn. Resultaten visar också att det oftast är mammor utan läs- och skrivsvårigheter som läser för sina barn. Pappor med läs- och skrivsvårigheter läser mer sällan för sina barn än pappor utan läs- och skrivsvårigheter.
1. Vilka är läsvanorna i familjer där det framkommer läs- och skrivsvårigheter?
2. Vilka skillnader i läsvanorna finns det mellan familjer där det framkommer läs- och skrivsvårigheter och där det inte gör det?
Studien för avhandlingen är gjord i samarbete med Niilo Mäki-institutets projekt InLärning och Stöd (ILS-projektet) som fokuserar på läsning, skrivning, benämning, självreglering, beteende och uppmärksamhet. Från detta projekts datasamling användes den bakgrundsblankett som vårdnadshavarna fyllde i inför ILS-projektet och för datainsamlingen i det, användes också som data för denna avhandling. Läsvanor hos vårdnadshavarna var det som fokuserades på från blanketten och som lyfts fram i avhandlingen. Dessa data analyserades deskriptivt och bakgrundsfakta indelades i svårigheter och inte svårigheter att läsa.
Resultatet från min avhandling tyder på att föräldrar med läs- och skrivsvårigheter överlag läser mer sällan än de föräldrar som inte har läs- och skrivsvårigheter. Få föräldrar med läs- och skrivsvårigheter läser böcker varje dag. Oberoende om föräldrar har läs- och skrivsvårigheter eller inte finns det fler än 50 böcker i hemmen, men det är tydligt att det finns fler än 50 böcker för barn och vuxna bland de föräldrar som inte har svårigheter att läsa. Resultaten visar också att barn till föräldrar med läs- och skrivsvårigheter mer sällan ber att föräldern ska läsa högt för dem. Få föräldrar med läs- och skrivsvårigheter läser själv och för sina barn varje dag. Föräldrar med läs- och skrivsvårigheter börjar också senare att läsa för sina barn. Resultaten visar också att det oftast är mammor utan läs- och skrivsvårigheter som läser för sina barn. Pappor med läs- och skrivsvårigheter läser mer sällan för sina barn än pappor utan läs- och skrivsvårigheter.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [594]