Selaus julkaisuajan mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 1-20 / 595
-
Hållbar utveckling i den finländska lärarutbildningen : politisk retorik eller verklighet?
(Åbo Akademi, 2012)Syftet med avhandlingen är att kartlägga hur hållbar utveckling och dess olika dimensioner har integrerats i lärarutbildningen i Finland i förhållande till vad som står skrivet i olika nationella och internationella politiska ... -
Elevers läs- och skrivförmåga över tid : en longitudinell kohortstudie av läsförståelse och stavning i årskurs 1-6 i en finlandssvensk skola
(Åbo Akademi, 2013)Reports have shown that a growing number of students are leaving school without adequate reading and writing skills. At the same time, finnish children have improved in reading lit-eracy over the past decade. The school´s ... -
Liv och lärande : en narrativ studie kring livslångt lärande bortom ekonomi
(Åbo Akademi, 2013)Det övergripande syftet med avhandlingen är att skapa en förståelse för begreppet lärande som politiskt, vuxenpedagogiskt men dock främst individuellt begrepp så som det framträder i enskilda livsberättelser. Forskningsfrågorna ... -
E-utbildning inom ett industriföretag : anställdas erfarenheter och åsikter om e-kurser
(Åbo Akademi, 2014)Syftet med denna avhandling är att undersöka hur de anställda ser på e-utbildning som utbildningsform. E-utbildning kan definieras som en utbildningsform där kursen avläggs via internet antingen i egen takt eller i realtid ... -
Ungas motiv till fysisk aktivitet och inaktivitet
(Åbo Akademi, 2014) -
Universitetsstuderandes motivation till att avlägga dubbelexamen : en studie om studerandes upplevelser av den egna motivationen för studierna
(Åbo Akademi, 2014)Utbildningsnivån på arbetsmarknaden stiger konstant. I samband med att den kompetenta och kvalificerade arbetskraften växer har antalet studerande som väljer att avlägga dubbelexamen ökat. Syftet med avhandlingen är att ... -
Studieaktivering : en ur empirin genererad modell för hur lärare skapar förutsättningar för lärande för elever i skolsvårigheter i årskurserna 7–9
(Åbo Akademi, 2014)Syftet med denna Pro gradu avhandling var att generera en modell för hur lärare skapar förutsättningar för lärande för elever i skolsvårigheter i årskurserna 7–9. Fokus låg på vad som uppfattas vara kärnproblematiken i ... -
Att undervisa med hjälp av en berättelse : en klasslärares upplevelser av storyline som pedagogisk metod
(Åbo Akademi, 2014)Syftet med den här pro gradu avhandlingen är att bidra med kunskap om hur storyline som undervisningsmetod kan användas i nybörjarundervisning. Klassläraren i undersökningen använder storyline som en av sina undervisningsmetoder ... -
Föräldrastöd för barnets bästa : en studie i rådgivningshälsovårdarens föräldrastödjande uppgift
(Åbo Akademi, 2014)Syftet med avhandlingen är att få en ökad förståelse av vad det innebär att som hälsovårdare på en kommunal rådgivning stöda föräldrar, och att nå en djupare insikt i vad som kännetecknar den föräldrastödjande uppgiften ... -
Yrkeslärares uppfattning om sociala medier
(Åbo Akademi, 2014)Temat för denna pro gradu-avhandling är sociala medier och hur yrkeslärare vid läroinrättningar som undervisar inom fristående examina uppfattar användningen av sociala medier i undervisningen samt hur de använder sociala ... -
Styrdokuments betydelse för småbarnsfostran : en innehållsanalys av nationella planer för daghem och förskola.
(Åbo Akademi, 2014)Denna studie är inriktad på att granska vad de nationella styrdokumentstexterna för små barn 0–6 år innehåller, vilka riktlinjer och centrala teman de föreskriver, tyngdpunktsområden som man i framtiden ska satsa på inom ... -
Skolpersonalens förhållande till elevers stillasittande och försök till minskat stillasittande under skoldagen
(Åbo Akademi, 2014)Denna avhandling är en del av projektet Skolan i rörelse, vars mål är att kartlägga ungas fysiska aktivitet och öka deras fysiska aktivitet under skoldagen. Syftet med den här avhandlingen är att ta reda på hur skolpersonalen ... -
Elevers förväntningar på och uppfattningar av övergången från årskurs 6 till årskurs 7 : en kvalitativ studie som beskriver och jämför elever från två olika grundskolor
(Åbo Akademi, 2014)Den grundläggande utbildningen (F–9) ska i Finland ses som en enda helhet och grundskolan kan vara uppbyggd så att årskurserna F–9 finns inom samma skolkomplex, här kallad för en sammanhållen grundskola, eller också kan ... -
Kvinnor, datorspel och inlärning : en finlandssvensk syn på ett internationellt fenomen
(Åbo Akademi, 2014)Avhandlingens primära syfte är att kartlägga faktorerna kring flickors och unga kvinnors relation till datorspel och spelande och utreda den pedagogiska potentialen i de här faktorerna. Avhandlingens sekundära syfte är att ... -
Samvaro, språkanvändning och attityder : svenskspråkiga elevers syn på att gå i en samlokaliserad skola
(Åbo Akademi, 2014)Syftet med denna avhandling är att beskriva svenskspråkiga elevers uppfattningar om och erfarenheter av att gå i en samlokaliserad skola med finskspråkiga elever. Utgående från syftet har tre forskningsfrågor utformats:1. ... -
Den digitala musikläraren : aktionsforskning om en digital lärmiljö i musikundervisning
(Åbo Akademi, 2015)Avhandlingens syfte är att ta reda på hur en digital lärmiljö kan fungera som ett didaktiskt komplement vid undervisning av ett instrument under skolans musiklektioner. Genom att observera den egna undervisningen i musik ... -
Slöjd som process och produkt : Talking Tools som dokumentations- och utvärderingsverktyg
(Åbo Akademi, 2015)Syftet med denna studie är att granska hur användningen av smarttelefoner kan stöda elevens reflektion av sin egen slöjdprocess och samtidigt se hur eleven dokumenterar sin slöjdprocess med hjälp av Talking Tools (TT). ... -
Grammatikdidaktik: Svensk grammatik och språklig medvetenhet i några läromedel för grundskolans första årskurser
(Åbo Akademi, 2015)Mitt övergripande forskningsintresse är grammatikdidaktik, medan det explicita syftet med denna licentiatavhandling är att erhålla ny kunskap om grammatikdidaktik så som den synliggörs i nutida läromedel för grundskolans ... -
Att ha en studerande i klassen : en studie i hur elever i Vasa övningsskola uppfattar klasslärarstuderandes närvaro i skolan
(Åbo Akademi, 2015)Syftet med denna avhandling är att undersöka hur elever i grundskolan F–6 (förskola till årskurs 6) i Vasa övningsskola uppfattar klasslärarstuderande och deras närvaro i skolan. Den fenomenografiska forskningsansatsen ...