Selaus syöttöajan mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 1-20 / 478
-
“(…) it sounds great, but one has to look closer” : A Case Study of Multiage Classroom in Germany
(2023)The following thesis is a case study in a multiage classroom in Germany. There is a research gap in the study of such classrooms, creating a need for more research in the area. There were two main goals, one being to observe ... -
Mobilspelet Magis i undervisningen : En fenomenologisk fallstudie om klasslärares upplevelser
(2023)Temat för avhandlingen är mobilspelet Magis – En berättelse om Runlunden. Spelet är utarbetat i samarbete mellan Mieli psykisk hälsa Österbotten och Institutionen för psykologi vid Jyväskylä universitet, och arbetsgruppen ... -
”Nödvändigt för några, bra för många men inte farligt för någon” : En kvalitativ fallstudie om förskollärares användning av samt tankar om bildstöd i förskolan
(2023)Syftet med studien är att synliggöra hur förskollärare arbetar med bildstöd i verksamheten, samt att undersöka vad det utgående från deras upplevelser finns för möjligheter och utmaningar med bildstöd. Syftet är också att ... -
Teachers’ Perspectives on Teaching Multilingual Pupils in English : A Qualitative Study in Finland
(2023)This qualitative study explores the challenges faced by English instructors in Finland when teaching multilingual pupils and the strategies they employ to address these challenges. Data was collected through semi-structured ... -
Lärares uppfattningar om krisberedskap : På vilket sätt ger skolan eleverna de färdigheter som behövs för att klara en kris?
(2023)Begreppet kris har inte en utan flera definitioner, men den gemensamma nämnaren för alla kriser är att de utgår från en specifik händelse som oftast innefattar ett tidsförlopp och en mängd mänskliga handlingar, beteenden ... -
Barnets rätt till stöd : En analys av lokala planer för småbarnspedagogik- processer och formuleringar
(2023)Avhandlingens syfte var att undersöka processerna kring uppgörandet av de lokala planerna för småbarnspedagogik och hur dessa planer formulerats med avseende på stödnivåer och inkludering. -
Lärarerfarenheter av språk- och ämnesöverskridande samarbete mellan finsk- och svenskspråkig skola : En fallstudie om utmaningar, möjligheter och utvecklingspotential
(2023)Enligt den senaste läroplanen (2014) blev ämnesöverskridande undervisning obligatorisk för alla grundskolor. Det lokala delprojektet Med på noterna är ett mindre språk- och ämnesöverskridande samarbetsprojekt av det ... -
”Distansperioden blev som en fortbildningsvår” : Slöjdlärares reflektioner över utvecklingen av sina digitala ämneskunskaper under distansstudieperioden våren 2020
(2023)Våren 2020 måste alla Finlands skolor anpassa sin undervisning till att undervisas helt digitalt, eftersom en allmän distansstudieperiod inleddes. Orsaken till att distansperioden inleddes den 18 mars 2020 med kort varsel ... -
Beredskapen bland lärare inom småbarnspedagogik att bemöta och identifiera barn från våldsamma hem
(2023)Syftet med studien är att ta reda på vilken beredskap lärare inom småbarnspedagogik har för att bemöta och identifiera barn från våldsamma hem. Vilken sorts beredskap det finns hos arbetsgemenskapen och vilken beredskap ... -
”Den enes skräp - den andres skatt” : Materialanskaffning inom slöjden
(2023)Materialanskaffning inom slöjden är något som varje slöjdlärare skall göra, men som nybliven slöjdlärare kan det vara svårt att veta hur man skall göra. Detta gör att det är bra att kunna se hur andra mera erfarna slöjdlärare ... -
Klasslärarstuderandes tankar och förhållningssätt till simundervisning
(2023)Avhandlingens syfte är att kartlägga klasslärarstuderandes förhållningssätt och tankar kring simundervisning i årskurserna 3–6. Syftet är ytterligare att ta reda på vilka erfarenheter och verktyg klasslärarstuderande ... -
Skolcoachens arbete i skolan : Skolcoachens upplevelse av sin arbetsbild och roll vid främjandet av elevers hälsa
(2023)Inom skolvärlden arbetar många professionella för att främja och stödja elevernas hälsa. En av de professionella är skolcoachen. Skolcoach är fortfarande ett relativt nytt yrke. I Finland finns det behov av forskning om ... -
Klasslärarens arbete i förändring : En undersökning om hur klasslärare i Svenskfinland uppfattar sin arbetsbild
(2023)Den finländska klassläraren är idag mer stressad och utmattad än någonsin tidigare. Ett flertal kartläggningar tyder på att klasslärares arbetsmängd har ökat betydligt, samtidigt som den arbetsrelaterade stressen ökat och ... -
Rättvis utdelning av stipendier : Stipendiekultur i finländsk grundläggande utbildning åk 1–6
(2023)Syftet med avhandlingen är att analysera de förändrade stipendieutdelningsgrunderna för stipendiefonderna som finns tillgängliga för elever vid Vasa Övningsskola årskurs 1–6 för att se om utdelningsgrunderna stämmer överens ... -
Breaking Language Barriers : Teachers’ Strategies for Supporting Immigrant Children with Limited Language Proficiency
(2023)In the multilingual world of today, many children from immigrant backgrounds are growing up learning multiple languages at once. However, for some, this can lead to linguistic challenges that affect their development. The ... -
Bildanalys av finlandssvenska läroböcker i matematik för årskurs 4
(2023)Magisteravhandlingen består av en analys av bildmaterialet i tre läroboksserier som använts i årskurs 4 i finlandssvenska skolor mellan 1994 och 2023. Syftet är att undersöka förhållandet mellan bild och text i dessa böcker ... -
Att leda relationer och grupper på distans : Lärares upplevelser av att arbeta med relationer och grupprocesser i och genom distansundervisning
(2023)Som ett resultat av Covid-19 blev många skolor tvungna att stänga ner sin fysiska verksamhet och istället övergå till distansundervisning. Detta innebar en för många helt obekant undervisningsform med nya inlärnings- och ... -
Finskundervisningen i årskurs 1-6 i Finland : En uppföljning baserad på en lärarenkät
(2023)Embargo 28.5.2026 asti -
Vegetarisk skolmat – framtid eller fallgrop? : En kvalitativ intervjustudie ur kosthållsperspektiv
(2023)Syftet med denna avhandling är att undersöka synen på den vegetariska skollunchen från kosthållsperspektiv, det är en synvinkel som sällan hörs i diskussionen om vegetarisk skolmat. 1. Vilka attityder finns hos kosthållspersonal ... -
Tidiga insatser och metoder för språkutveckling i den österbottniska specialpedagogiken
(2023)Vi upplever att specialpedagogiken har otydliga ramar i jämförelse med den allmänna pedagogiska verksamheten. Denna avhandling har som målsättning att klargöra hur barn stöds i sin språkutveckling, samt ge en grundlig ...