Språkliga utmaningar hos barn i åldrarna 3-4 år : - En enkätstudie om uppfattningar hos lärare inom småbarnspedagogik i Svenskfinland
Sandström, Maria (2020)
Sandström, Maria
Åbo Akademi
2020
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050625506
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050625506
Tiivistelmä
Tidigare forskning visar att cirka 10% av barn har språkliga utmaningar. Språkliga utmaningar kan uppstå inom alla språkets delområden hos ett barn. En del barn har utmaningar inom en språklig domän, till exempel form, och en del barn har utmaningar inom flera domäner i språket. Som vuxen, som lärare spelar man en stor roll för hur barns språkutveckling framskrider.
Syftet med studien är att ta reda på vilka språkliga utmaningar som identifieras hos barn i åldrarna 3–4 år samt hur man som lärare inom småbarnspedagogiken i Svenskfinland beskriver sitt arbete för att stöda de barn som identifierats med språkliga utmaningar.
Forskningsfrågor: 1. Vilka språkliga utmaningar identifieras hos barn i åldrarna 3–4 år? 2. Hur beskriver lärare inom småbarnspedagogik att barn med språkliga utmaningar i åldrarna 3–4 år kommunicerar? 3. Hur beskriver lärare inom småbarnspedagogik sitt arbete för att stöda de barn som har språkliga utmaningar i åldrarna 3–4 år?
Fenomenografi valdes som forskningsansats för analysen av det insamlade materialet. För att samla in material användes en webbenkät. Enkäten riktade sig till lärare inom småbarnspedagogik som arbetar med barn i åldrarna 3–4 år. 32 respondenter besvarade enkäten. Resultaten visar att de största utmaningarna utgörs av flerspråkighet och uttal enligt respondenterna. Resultaten visar även att bilder och tecken som stöd är två framträdande sätt att hjälpa barn med språkliga utmaningar. I studien framkommer det att lärare inom småbarnspedagogik uppfattar att de ger barn stöd i språkutvecklingen i den dagliga verksamheten. De beskriver att de arbetar i smågrupper och är god språkliga förebilder för barn med språkliga utmaningar. Barns sätt att kommunicera varierar och det framgår av studien både att barn kommunicerar bland annat genom tal och med hjälp av tecken som stöd
Syftet med studien är att ta reda på vilka språkliga utmaningar som identifieras hos barn i åldrarna 3–4 år samt hur man som lärare inom småbarnspedagogiken i Svenskfinland beskriver sitt arbete för att stöda de barn som identifierats med språkliga utmaningar.
Forskningsfrågor: 1. Vilka språkliga utmaningar identifieras hos barn i åldrarna 3–4 år? 2. Hur beskriver lärare inom småbarnspedagogik att barn med språkliga utmaningar i åldrarna 3–4 år kommunicerar? 3. Hur beskriver lärare inom småbarnspedagogik sitt arbete för att stöda de barn som har språkliga utmaningar i åldrarna 3–4 år?
Fenomenografi valdes som forskningsansats för analysen av det insamlade materialet. För att samla in material användes en webbenkät. Enkäten riktade sig till lärare inom småbarnspedagogik som arbetar med barn i åldrarna 3–4 år. 32 respondenter besvarade enkäten. Resultaten visar att de största utmaningarna utgörs av flerspråkighet och uttal enligt respondenterna. Resultaten visar även att bilder och tecken som stöd är två framträdande sätt att hjälpa barn med språkliga utmaningar. I studien framkommer det att lärare inom småbarnspedagogik uppfattar att de ger barn stöd i språkutvecklingen i den dagliga verksamheten. De beskriver att de arbetar i smågrupper och är god språkliga förebilder för barn med språkliga utmaningar. Barns sätt att kommunicera varierar och det framgår av studien både att barn kommunicerar bland annat genom tal och med hjälp av tecken som stöd
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [594]