”Man behöver inte göra utflykter till världens ände” : En studie i finlandssvenska och svenska föräldrars tankar kring utomhuspedagogik och utedaghem.
Meyer , Frida (2019)
Meyer , Frida
Åbo Akademi
2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901091803
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901091803
Tiivistelmä
Utedaghem och utomhuspedagogik är en växande trend i Finland samtidigt som barns tid utomhus minskar. Eftersom inte alla finlandssvenska föräldrar känner till utomhuspedagogik kan det finnas rädsla och oro inför att välja utedaghem för sitt barn. I Sverige däremot har utedaghem många sökande som står i kö för att få plats. Syftet med studien är att ta reda på hur föräldrar tänker kring utom-huspedagogik och om det finns skillnader i tankesättet mellan svenska och fin-landssvenska föräldrar.
Följande forskningsfrågor har använts i denna studie:
1. Vad var det som gjorde att de svenska föräldrarna valde utedaghem för sitt barn?
2. Hur tänkte de finlandssvenska föräldrarna innan de började på utedag-hem?
3. Vilka likheter och skillnader finns det i föräldrarnas tankar kring utom-huspedagogik efter barnets första år i utedaghem?
En kvalitativ forskningsansats i form av semistrukturerade intervjuer har valts för att samla in och analysera data. Resultaten visar att svenska föräldrar väljer utedaghem eftersom de tror att kvaliteten är högre samt att det är bättre för bar-nen. De finlandssvenska föräldrarna anser utedaghem och kommunala daghem vara likvärdiga. Efter ett år i utedaghem är finlandssvenska och svenska föräld-rar mycket nöjda med utomhuspedagogik, eftersom de tror att det ger barnen bl.a. mer grovmotorisk träning, lägre ljudnivå samt lov att använda sin fantasi mer än barn i kommunala daghem.
Följande forskningsfrågor har använts i denna studie:
1. Vad var det som gjorde att de svenska föräldrarna valde utedaghem för sitt barn?
2. Hur tänkte de finlandssvenska föräldrarna innan de började på utedag-hem?
3. Vilka likheter och skillnader finns det i föräldrarnas tankar kring utom-huspedagogik efter barnets första år i utedaghem?
En kvalitativ forskningsansats i form av semistrukturerade intervjuer har valts för att samla in och analysera data. Resultaten visar att svenska föräldrar väljer utedaghem eftersom de tror att kvaliteten är högre samt att det är bättre för bar-nen. De finlandssvenska föräldrarna anser utedaghem och kommunala daghem vara likvärdiga. Efter ett år i utedaghem är finlandssvenska och svenska föräld-rar mycket nöjda med utomhuspedagogik, eftersom de tror att det ger barnen bl.a. mer grovmotorisk träning, lägre ljudnivå samt lov att använda sin fantasi mer än barn i kommunala daghem.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [594]