”En gång är ingenting, men två gånger är redan två gånger” : Pedagogers uppfattning av det mobbningsförebyggande arbetet på daghem
Fredriksson, Henrika (2018)
Fredriksson, Henrika
Åbo Akademi
2018
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018070226704
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018070226704
Tiivistelmä
Syftet med den här avhandlingen är att klargöra pedagogens uppfattning av sin roll
i det mobbningsförebyggande arbetet på daghem. För att nå syftet har jag använt
mig av följande frågeställningar:
- Hur beskriver pedagogen mobbning?
- Vad anser pedagogen att är orsaken till uppkomsten av mobbning?
- Hur beskriver pedagogen det mobbningsförebyggande arbetet på daghem?
- Anser pedagogen att hen har tillräcklig kunskap om förebyggandet av
mobbning?
- Anser pedagogen att personalresurserna är tillräckliga i jämförelse med de
arbetsuppgifter som pedagogen har?
Min avhandling har ett fenomenografiskt förhållningssätt, vilket innebär att
informanternas uppfattning om ett fenomen undersöks. Den teoretiska
utgångspunkten för avhandlingen är socioemotionell utveckling, mobbning och
förebyggande av och ingripande i mobbning. Som datainsamlingsmetod användes
personlig intervju. Tio svenskspråkiga pedagoger från olika daghem i samma
kommun intervjuades. Resultatredovisningen utgörs av en sammanställning av alla
informanters svar, men en informant redovisas skilt.
I undersökningen kom det fram att pedagogen jobbar mobbningsförebyggande då
hen är närvarande på ett äkta sätt. Pedagogen bidrar med sin närvaro till barnens
trygghet, välmående och utveckling. Handledning och observation hör också till de
mobbningsförebyggande arbetssätten inom dagvården. Tillräcklig kunskap gällande
förebyggandet av mobbning finns hos nästan alla pedagoger, även om det visade sig
att det mobbningsförebyggande arbetet inte alla gånger är medvetet.
Synen på mobbning är densamma hos pedagogerna som i litteraturen. Orsaken till
uppkomsten av mobbning menar pedagogerna att till största delen går att finna hos
mobbaren, det handlar om mobbarens person samt individuella problem och behov.
Pedagogerna menade ändå att en del barn lättare än andra kan falla offer för
mobbning. De nämnde barn som är annorlunda och barn med svag självkänsla.
Nästan alla pedagoger ansåg att mobbning inte förekommer på det daghem där de
jobbar. Vidare menade en del av pedagogerna att de vet hur man ingriper i mobbning
medan andra ansåg att de inte vet det. Beträffande föräldrasamarbetet ser
pedagogerna det som viktigt och menar att de är öppna med föräldrarna om vad som
händer på daghemmet.
Min undersökning visade att pedagoger som jobbar i grupper med yngre barn eller
med tilläggsresurser anser att resurserna räcker till för de arbetsuppgifter
pedagogerna har. Pedagoger som jobbar i grupper med äldre barn anser däremot att
resurserna inte är tillräckliga.
i det mobbningsförebyggande arbetet på daghem. För att nå syftet har jag använt
mig av följande frågeställningar:
- Hur beskriver pedagogen mobbning?
- Vad anser pedagogen att är orsaken till uppkomsten av mobbning?
- Hur beskriver pedagogen det mobbningsförebyggande arbetet på daghem?
- Anser pedagogen att hen har tillräcklig kunskap om förebyggandet av
mobbning?
- Anser pedagogen att personalresurserna är tillräckliga i jämförelse med de
arbetsuppgifter som pedagogen har?
Min avhandling har ett fenomenografiskt förhållningssätt, vilket innebär att
informanternas uppfattning om ett fenomen undersöks. Den teoretiska
utgångspunkten för avhandlingen är socioemotionell utveckling, mobbning och
förebyggande av och ingripande i mobbning. Som datainsamlingsmetod användes
personlig intervju. Tio svenskspråkiga pedagoger från olika daghem i samma
kommun intervjuades. Resultatredovisningen utgörs av en sammanställning av alla
informanters svar, men en informant redovisas skilt.
I undersökningen kom det fram att pedagogen jobbar mobbningsförebyggande då
hen är närvarande på ett äkta sätt. Pedagogen bidrar med sin närvaro till barnens
trygghet, välmående och utveckling. Handledning och observation hör också till de
mobbningsförebyggande arbetssätten inom dagvården. Tillräcklig kunskap gällande
förebyggandet av mobbning finns hos nästan alla pedagoger, även om det visade sig
att det mobbningsförebyggande arbetet inte alla gånger är medvetet.
Synen på mobbning är densamma hos pedagogerna som i litteraturen. Orsaken till
uppkomsten av mobbning menar pedagogerna att till största delen går att finna hos
mobbaren, det handlar om mobbarens person samt individuella problem och behov.
Pedagogerna menade ändå att en del barn lättare än andra kan falla offer för
mobbning. De nämnde barn som är annorlunda och barn med svag självkänsla.
Nästan alla pedagoger ansåg att mobbning inte förekommer på det daghem där de
jobbar. Vidare menade en del av pedagogerna att de vet hur man ingriper i mobbning
medan andra ansåg att de inte vet det. Beträffande föräldrasamarbetet ser
pedagogerna det som viktigt och menar att de är öppna med föräldrarna om vad som
händer på daghemmet.
Min undersökning visade att pedagoger som jobbar i grupper med yngre barn eller
med tilläggsresurser anser att resurserna räcker till för de arbetsuppgifter
pedagogerna har. Pedagoger som jobbar i grupper med äldre barn anser däremot att
resurserna inte är tillräckliga.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [595]