Att som finskspråkig förälder välja svenskspråkigt daghem på en språkö
Engdal-Dannbäck, Ellen (2020)
Engdal-Dannbäck, Ellen
Åbo Akademi
2020
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042119520
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042119520
Tiivistelmä
Studiens syfte är att undersöka varför finskspråkiga föräldrar till barn inom den svenskspråkiga småbarnspedagogiken valt ett svenskt daghem i en finskspråkig miljö och hur de ser sin egen och daghemmets roll i barnens utvecklande av det svenska språket.
Studien har för avsikt att öka kommunikationen mellan föräldrar och lärare vilket leder till ett hållbart samarbete mellan barnens hem och småbarnspedagogiken. Ett hållbart samarbete gagnar verksamhetens utveckling och barnens tillägnande av det svenska språket. Studien undersöker vilka möjligheter föräldrarna uppfattar att de har för att stödja barnens svenska språkutveckling och vilka synpunkter föräldrarna har på hur verksamheten kan utvecklas.
Det sociokulturella perspektivet används som teoretisk referensram och den empiriska delen består av intervjuer med åtta finskspråkiga föräldrar vilka alla har barn i svensk småbarnspedagogik på en språkö.
Resultaten påvisar att det främsta motivet bakom daghemsvalet är föräldrarnas positiva inställning till det svenska språket och deras intresse för språkkunskaper. Föräldrarna uppfattar att svenska språkkunskaper ger bättre framtidsmöjligheter för barnen. Föräldrarna försöker i mån av möjlighet stödja barnens svenska språkutveckling men efterlyser stöd för det. Flera föräldrar är också intresserade av att själva få lära sig svenska och många har uppfattningen om att personalen vid daghemmet bör tala mera svenska med barnen.
Studien har för avsikt att öka kommunikationen mellan föräldrar och lärare vilket leder till ett hållbart samarbete mellan barnens hem och småbarnspedagogiken. Ett hållbart samarbete gagnar verksamhetens utveckling och barnens tillägnande av det svenska språket. Studien undersöker vilka möjligheter föräldrarna uppfattar att de har för att stödja barnens svenska språkutveckling och vilka synpunkter föräldrarna har på hur verksamheten kan utvecklas.
Det sociokulturella perspektivet används som teoretisk referensram och den empiriska delen består av intervjuer med åtta finskspråkiga föräldrar vilka alla har barn i svensk småbarnspedagogik på en språkö.
Resultaten påvisar att det främsta motivet bakom daghemsvalet är föräldrarnas positiva inställning till det svenska språket och deras intresse för språkkunskaper. Föräldrarna uppfattar att svenska språkkunskaper ger bättre framtidsmöjligheter för barnen. Föräldrarna försöker i mån av möjlighet stödja barnens svenska språkutveckling men efterlyser stöd för det. Flera föräldrar är också intresserade av att själva få lära sig svenska och många har uppfattningen om att personalen vid daghemmet bör tala mera svenska med barnen.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [593]