Ett relationellt perspektiv på handledning : blivande handledares tankar om relationernas och det mellanmänskliga mötets betydelse vid handledning av studerande i småbarnspedagogik
Eriksson, Linda (2021)
Eriksson, Linda
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021111555118
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021111555118
Tiivistelmä
Handledning av lärarstuderande i fältpraktik har visat sig ha betydelse för deras kompetensutveckling och professionsutövning. Forskning visar på stora skillnader mellan sådan handledning som de som inte deltagit i handledarutbildning genomför och sådan handledning som utbildade och erfarna handledare ägnar sig åt. Handledningen har betydelse för en utbildning av hög kvalitet. För att svara på detta ordnade Öppna universitetet vid Åbo Akademi under läsåret 2020-2021 en första Handledarutbildning för praktikhandledning inom småbarnspedagogik. Deltagarna var i huvudsak verksamma lärare inom småbarnspedagogik i Svenskfinland. Handledarutbildningen var en naturlig följd av utformandet av ett övningsdaghemsnätverk och ett svar på behovet av utbildade handledare kopplade till utbildningen vid Åbo Akademi. I samband med handledarutbildningen författade deltagarna handlingsplaner för att beskriva hur de planerar att ta emot studerande till sina enheter.
Syftet med denna studie är att utforska fenomenet praktikhandledning ur ett relationellt perspektiv utgående från de handlingsplaner som utformats av handledarutbildningens deltagare. För att uppnå syftet har följande forskningsfrågor formulerats:
- Hur synliggörs ett relationellt perspektiv på praktikhandledning i handlingsplanerna?
- På vilka sätt ger handlingsplanerna utrymme för mellanmänskliga möten under praktikperioden?
Avhandlingen är kvalitativ och det empiriska materialet består av 43 handlingsplaner som totalt 55 respondenter författat. I avsikt att svara mot syfte och forskningsfrågor har en hermeneutisk ansats i kombination med textanalys som metod använts. Avsikten har varit att studera handlingsplanerna och synliggöra de intentioner som uttrycks gällande relationellt perspektiv och mellanmänskligt möte i samband med handledning.
Resultatet visar att handlingsplanerna både indirekt och direkt ger uttryck för en relationell hållning i förhållande till praktikhandledning. Denna hållning märks i att de blivande handledarnas intention är att skapa goda relationer till de studerande genom trygghet och tillit, ett personligt bemötande och inkludering genom delaktighet. Deras intention är att inta ett relationellt förhållningssätt som präglas av respekt för, omsorg om och dialog med den studerande. Synen på att teamarbete är viktigt blir tydligt i handlingsplanerna. Det kollegiala samarbetet gör så att handledningen får högre kvalitet och genom att anpassa verksamheten vill man skapa möjlighet till handledning. Här synliggörs de blivande handledarnas relationella medvetenhet och intentioner. Handlingsplanerna skriver fram att mellanmänskliga möten kan vara planerade och oplanerade, ske i farten eller i fysiska, ostörda rum. Mötena har olika form och rymmer allt från att iaktta och följa, läsa dokument och planer, till samtal, reflektion och utvärdering. Relationernas vikt och värde lyfts fram i betoningen som läggs på mellanmänskligt möte samt i det hur man månar om tid och rum för gemensam reflektion. Resultatet får konsekvenser för framtida utbildning. Behovet att hos blivande handledare medvetandegöra vikten av ett reflekterat relationellt förhållningssätt bli synligt liksom värdet av kollegialt samarbete.
Syftet med denna studie är att utforska fenomenet praktikhandledning ur ett relationellt perspektiv utgående från de handlingsplaner som utformats av handledarutbildningens deltagare. För att uppnå syftet har följande forskningsfrågor formulerats:
- Hur synliggörs ett relationellt perspektiv på praktikhandledning i handlingsplanerna?
- På vilka sätt ger handlingsplanerna utrymme för mellanmänskliga möten under praktikperioden?
Avhandlingen är kvalitativ och det empiriska materialet består av 43 handlingsplaner som totalt 55 respondenter författat. I avsikt att svara mot syfte och forskningsfrågor har en hermeneutisk ansats i kombination med textanalys som metod använts. Avsikten har varit att studera handlingsplanerna och synliggöra de intentioner som uttrycks gällande relationellt perspektiv och mellanmänskligt möte i samband med handledning.
Resultatet visar att handlingsplanerna både indirekt och direkt ger uttryck för en relationell hållning i förhållande till praktikhandledning. Denna hållning märks i att de blivande handledarnas intention är att skapa goda relationer till de studerande genom trygghet och tillit, ett personligt bemötande och inkludering genom delaktighet. Deras intention är att inta ett relationellt förhållningssätt som präglas av respekt för, omsorg om och dialog med den studerande. Synen på att teamarbete är viktigt blir tydligt i handlingsplanerna. Det kollegiala samarbetet gör så att handledningen får högre kvalitet och genom att anpassa verksamheten vill man skapa möjlighet till handledning. Här synliggörs de blivande handledarnas relationella medvetenhet och intentioner. Handlingsplanerna skriver fram att mellanmänskliga möten kan vara planerade och oplanerade, ske i farten eller i fysiska, ostörda rum. Mötena har olika form och rymmer allt från att iaktta och följa, läsa dokument och planer, till samtal, reflektion och utvärdering. Relationernas vikt och värde lyfts fram i betoningen som läggs på mellanmänskligt möte samt i det hur man månar om tid och rum för gemensam reflektion. Resultatet får konsekvenser för framtida utbildning. Behovet att hos blivande handledare medvetandegöra vikten av ett reflekterat relationellt förhållningssätt bli synligt liksom värdet av kollegialt samarbete.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [594]