Pedagogisk dokumentation : Pedagogers upplevelser av dokumentation inom småbarnspedagogiken
Åsvik, Ida (2019)
Åsvik, Ida
Åbo Akademi
2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902033917
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902033917
Tiivistelmä
Dokumentation har lång tradition inom småbarnspedagogiken men i styrdokumenten poängteras pedagogisk dokumentation som en central arbetsmetod. Pedagogisk dokumentation ska användas för att planera, genomföra och utvärdera verksamheten inom småbarnspedagogiken.
Syftet med studien är att beskriva hur pedagoger dokumenterar pedagogiskt i sina barngrupper inom småbarnspedagogisk verksamhet. Följande forskningsfrågor har använts som grund för denna studie:
1. Vilka upplevelser har pedagogerna av pedagogisk dokumentation?
2. Hur använder sig pedagogerna av pedagogisk dokumentation i utvecklingssyfte?
3. På vilket sätt är barnen delaktiga i processen?
En kvalitativ forskningsansats valdes för insamlandet och analyserande av data. Halvstrukturerade intervjuer utfördes bland pedagoger som arbetar inom småbarnspedagogiken runt om i Svenskfinland. Pedagogerna är i olika skeden i processen med att arbeta med pedagogisk dokumentation. Resultaten från den empiriska undersökningen presenteras i tre huvudsakliga delar utgående från forskningsfrågorna. Resultaten visar på variation av användningsområden för pedagogisk dokumentation och pedagogerna efterfrågar mera kunskap kring hur pedagogisk dokumentation ska genomföras samt hur barnen kan få mera inflytande i processen.
Sammanfattningsvis finns ett behov av mera fortbildning kring pedagogisk dokumentation. Medvetenhet om hur pedagogisk dokumentation både kan bidra till att göra barns röster hörda i samhället och småbarnspedagogiken synliggjord för andra utöver professionen leder till att småbarnspedagogiken och barns delaktighet kan få mera legitimitet i samhället.
Syftet med studien är att beskriva hur pedagoger dokumenterar pedagogiskt i sina barngrupper inom småbarnspedagogisk verksamhet. Följande forskningsfrågor har använts som grund för denna studie:
1. Vilka upplevelser har pedagogerna av pedagogisk dokumentation?
2. Hur använder sig pedagogerna av pedagogisk dokumentation i utvecklingssyfte?
3. På vilket sätt är barnen delaktiga i processen?
En kvalitativ forskningsansats valdes för insamlandet och analyserande av data. Halvstrukturerade intervjuer utfördes bland pedagoger som arbetar inom småbarnspedagogiken runt om i Svenskfinland. Pedagogerna är i olika skeden i processen med att arbeta med pedagogisk dokumentation. Resultaten från den empiriska undersökningen presenteras i tre huvudsakliga delar utgående från forskningsfrågorna. Resultaten visar på variation av användningsområden för pedagogisk dokumentation och pedagogerna efterfrågar mera kunskap kring hur pedagogisk dokumentation ska genomföras samt hur barnen kan få mera inflytande i processen.
Sammanfattningsvis finns ett behov av mera fortbildning kring pedagogisk dokumentation. Medvetenhet om hur pedagogisk dokumentation både kan bidra till att göra barns röster hörda i samhället och småbarnspedagogiken synliggjord för andra utöver professionen leder till att småbarnspedagogiken och barns delaktighet kan få mera legitimitet i samhället.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [594]