Professionshandledning som yrkeskompetens inom småbarnspedagogiken : Blivande handledares syn på handledarskapet
Lampenius, Minna (2021)
Lampenius, Minna
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021110754206
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021110754206
Tiivistelmä
Magisteravhandlingen fördjupar sig i professionshandledning som yrkeskompetens inom småbarnspedagogiken, mer specifikt blivande handledares syn på handledarskap. Med professionshandledning menas något förenklat den handledning en studerande får under sin praktikperiod på daghem. Det övergripande syftet med undersökningen är att bidra till ökad kunskap om professionshandledning inom småbarnspedagogiken.
Forskningsfrågorna är:
- Hur ser blivande handledare inom småbarnspedagogik på handledarskapets innehåll?
- Hur ser blivande handledare inom småbarnspedagogik på uppdraget som handledare?
Fokus för avhandlingen ligger på hur deltagarna i den handledarutbildning som ordnades inom ramen för projektet Övningsdaghem – utveckla övningsdaghemsverksamhet inom småbarnspedagogik ser på innehållet i handledarskapet och uppdraget som handledare. Kursdeltagarnas skriftliga inlämningsuppgifter utgjorde undersökningens forskningsmaterial. Som metod användes textanalys med hermeneutisk inriktning och totalt 52 texter analyserades.
Blivande handledare ser att innehållet i handledarskapet byggs upp av en god relation mellan handledaren och studeranden. Resultaten i undersökningen belyser även reflektionens betydelse i handledarskapet och erkänner vikten av vissa kärnvärden.
Gällande uppdraget som handledare stiger flera olika aspekter fram. Blivande handledare ser uppdraget som handledare som ett betydelsefullt och viktigt uppdrag. Även betydelsen av utbildning betonas. Respondenterna lyfter fram att uppdraget som handledare kan ses som en skild yrkesfärdighet. Professionshandledning innebär inte enbart en lärprocess för studerande, utan är en process som även gagnar handledaren. I bästa fall involveras hela personalen i professionshandledningen. En lyckad professionshandledning medför även en högre kvalitet inom småbarnspedagogisk verksamhet och ett ökat samarbete mellan universiteten och fältet. Ett centralt resultat i undersökningen är de utmaningar som respondenterna lyfter fram i uppdraget som handledare.
Forskningsfrågorna är:
- Hur ser blivande handledare inom småbarnspedagogik på handledarskapets innehåll?
- Hur ser blivande handledare inom småbarnspedagogik på uppdraget som handledare?
Fokus för avhandlingen ligger på hur deltagarna i den handledarutbildning som ordnades inom ramen för projektet Övningsdaghem – utveckla övningsdaghemsverksamhet inom småbarnspedagogik ser på innehållet i handledarskapet och uppdraget som handledare. Kursdeltagarnas skriftliga inlämningsuppgifter utgjorde undersökningens forskningsmaterial. Som metod användes textanalys med hermeneutisk inriktning och totalt 52 texter analyserades.
Blivande handledare ser att innehållet i handledarskapet byggs upp av en god relation mellan handledaren och studeranden. Resultaten i undersökningen belyser även reflektionens betydelse i handledarskapet och erkänner vikten av vissa kärnvärden.
Gällande uppdraget som handledare stiger flera olika aspekter fram. Blivande handledare ser uppdraget som handledare som ett betydelsefullt och viktigt uppdrag. Även betydelsen av utbildning betonas. Respondenterna lyfter fram att uppdraget som handledare kan ses som en skild yrkesfärdighet. Professionshandledning innebär inte enbart en lärprocess för studerande, utan är en process som även gagnar handledaren. I bästa fall involveras hela personalen i professionshandledningen. En lyckad professionshandledning medför även en högre kvalitet inom småbarnspedagogisk verksamhet och ett ökat samarbete mellan universiteten och fältet. Ett centralt resultat i undersökningen är de utmaningar som respondenterna lyfter fram i uppdraget som handledare.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [594]