Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 336-355 / 596
-
Mat(b)ordet - hur kan vi ersätta måltidsgemenskap virtuellt?
(2021)Denna magisteravhandlingfokuserar på virtuell måltidsgemenskap bland pensionerade seniorer. Andelen äldre ökar, tekniska lösningar utvecklas hela tiden, ensamheten växer –behöver fysisk distans längre medföra ... -
”Matematik är ganska stadigt, det ändrar inte så mycket under en läroplan egentligen, men sättet på vilket man jobbar, det att man inte själv står där och berättar, utan det är nu eleverna som berättar för varandra. Det är en sak som ändrat.” : Tre klasslärares erfarenheter av läroplanens och matematikundervisningens utveckling – en fallstudie
(Åbo Akademi, 2020)Syftet med denna avhandling är att få en inblick i hur läroplansutvecklingen inverkat på matematikundervisningen hos tre erfarna klasslärare, genom att studera läroplanens ändringar på nationell och kommunal nivå gällande ... -
Matematikångest och välmående bland elever i årskurs 7–9
(2023)Elever kan mötas av motgångar och dåligt mående inom skolvärlden och ångest är en av de faktorer som bidrar till detta. Olika former av ångest har ökat under de senaste åren och en av dessa är matematikångest. Matematikångest ... -
Matematiska utmaningar i slöjdundervisningen i åk 3-6
(2024)Det finns en massa forskning om matematik och slöjd som enskilda ämnen, men väldigt lite om båda ämnena tillsammans. Härifrån kan man dra slutsatsen om att matematik och slöjd sällan integreras i skolan. Genom studien ... -
Med aktionsforskning mot ett läromedel i huslig ekonomi
(2024)De läroböcker i huslig ekonomi som utgivits i Svenskfinland sedan grundskolereformen är få. Vid utgivningen kan de, så som andra läroböcker, redan vara föråldrade och inte anpassade till läroplanen. I den här ... -
Med färgade glasögon : Uttryck för interkulturell kompetens hos lärare i finlandssvensk kontext
(Åbo Akademi, 2017)Syftet med denna avhandling är att ur ett lärarperspektiv belysa vad det innebär att undervisa i flerspråkiga och mångkulturella lärmiljöer i Finland, i skolor där undervisningsspråket är svenska. Fokus ligger på lärares ... -
Men tänk om det regnar? : En studie om hur lärare i årskurserna 3-6 i Svenskfinland förhåller sig till utomhuspedagogik i slöjdundervisningen
(Åbo Akademi, 2019)Syftet med studien är att undersöka hur lärare i årskurserna 3–6 i Svenskfinland förhåller sig till slöjdundervisning utomhus. Utgående från syftet har följande forskningsfrågor formulerats: 1. I vilken omfattning tillämpas ... -
Mentorer, ämneslärarstuderande och rörelseintegrerad undervisning : En kvalitativ undersökning
(2024)Rörelseintegrerad undervisning är viktigt i dagens läge för att barn rör på sig allt mindre. Skoldagarna präglas av mycket stillasittande, och via rörelseintegrering kan man effektivera elevers inlärnings och minska på ... -
Mest fokus på klimatet! : En enkätstudie om från vilka källor lärare tar information om vegetarisk kost och om vilka vegetariska proteiner som används i undervisningen.
(Åbo Akademi, 2020)I dagens läge är vegetarisk kost ett populärt och omtalat ämne. Vegetarisk kost anses som en klimatvänlig, hälsosam och billig kost att inta av individer. Avhandlingens tema väcktes efter att författaren skrivit sin ... -
Mobilspelet Magis i undervisningen : En fenomenologisk fallstudie om klasslärares upplevelser
(2023)Temat för avhandlingen är mobilspelet Magis – En berättelse om Runlunden. Spelet är utarbetat i samarbete mellan Mieli psykisk hälsa Österbotten och Institutionen för psykologi vid Jyväskylä universitet, och arbetsgruppen ... -
Mobilspelet Pelimos potential i undervisningen : En walkthrough metod
(2023)Avhandlingens tema är mobilspelet Pelimo. Spelet är utarbetat av Åbo universitet, Åbo yrkesinstitut, Humanistiska yrkeshögskolan och finansierat av Utbildningsstyrelsen. Målet med spelet Pelimo är att med hjälp av de olika ... -
Mofi-undervisning ur ett elevperspektiv : En kvalitativ intervjustudie av sjätteklassares upplevelser av sin tvåspråkiga vardag och mofi-undervisningen i praktiken.
(2021)Syftet med denna avhandling är att beskriva hur mofi-eleverna upplever sin egna språkliga identitet samt deras upplevelser och erfarenheter av mofi-undervisningen. Som grund för undersökningen ligger följande två ... -
Monolog eller dialog? Klasslärares uppfattning om historieundervisning
(2021)I denna undersökning ville jag ta reda på om klasslärare är benägna att undervisa monologiskt eller dialogiskt i ämnet historia. Monologisk undervisning fokuserar på metoder som berättande och självständigt arbete. Dialogisk ... -
Motivationsprofiler i matematik och deras samband med prestationer och kön i åk 5 och 6
(2024)I takt med att finländska högskoleutbildningar värdesätter matematik högre för antagning sänks också motivationen för ämnet bland unga, speciellt bland flickor. Detta ämnar föreliggande studie undersöka vidare med fokus ... -
Må toppen, nå toppen? : Psykisk hälsa i ungdomsidrottens utvecklingsplan
(2024)Syftet med denna avhandling är att undersöka hur psykisk hälsa hanteras i dokumentet Idrottarens utvecklingssteg för 13–19-åringar. Avsikten är att få en bättre förståelse av mål, innehåll och metoder som är relaterade ... -
Mångprofessionellt samarbete som stöd för elevers välbefinnande i finlandssvenska skolor : Nuläget och utvecklingsbehov
(2024)Syftet med avhandlingen är att få kunskap om det nuvarande mångprofessionella samarbetet för elevers välbefinnande i finlandssvenska skolor i årskurserna 4–8 samt vilka utvecklingsbehov som finns i fråga om samarbetet. ...