Pedagogiskt ledarskap bland lärare inom småbarnspedagogik : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om sitt eget pedagogiska ledarskap
Finnholm, Nadja (2022)
Finnholm, Nadja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022012510172
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022012510172
Tiivistelmä
Syftet med denna avhandling är att undersöka det pedagogiska ledarskapet ur ett småbarnspedagogiskt lärarperspektiv. För att tjäna syftet har en forskningsfråga formulerats:
Vilka olika sätt att uppfatta det egna pedagogiska ledarskapet har lärare inom småbarnspedagogik?
Avhandlingen bygger på en kvalitativ fenomenografisk studie. Informanterna som deltagit i studien är sju stycken lärare inom småbarnspedagogik, alla från kommunala daghem för småbarnspedagogik i Österbotten. Datainsamlingsmetoden som använts är halvstrukturerade intervjuer och en fenomenografisk sjustegsmodell användes för att analysera resultatet.
Enligt undersökningens resultat innefattar lärarnas uppfattningar om sitt pedagogiska ledarskap inom småbarnspedagogiken många dimensioner som beskrivs med hjälp av respektive kategorier. Resultatet har delats in i fyra kategorier: 1. Uppfylla målen enligt styrdokumenten, 2. Planera och leda den pedagogiska verksamheten, 3 Leda medarbetarnas kompetensutveckling samt 4. Tillämpa varierade metoder för ledande av medarbetarnas lärande och verksamhetens utveckling. Resultaten visar att lärare uppfattar sin egen roll som pedagogisk ledare som ett komplext fenomen. Enligt resultatet uppfattar lärarna det pedagogiska ledarskapet som en kombination av flera dimensioner. I varje dimension uppfattas en fördjupad nivå av lärarnas pedagogiska ledarskap. Det pedagogiska ledarskapet lärare inom småbarnspedagogik utövar synliggörs på olika vis beroende på i vilket sammanhang det utövas.
Avslutningsvis bidrar denna avhandling till en bättre förståelse för hur det pedagogiska ledarskapet bland lärare inom småbarnspedagogik synliggörs i deras arbetsteam, vilka metoder lärarna använder sig av vid utövandet av sitt pedagogiska ledarskap samt hur mångfacetterat begreppet pedagogiskt ledarskap är. Därtill får man en uppfattning om utövandet av distribuerat pedagogiskt ledarskap bland lärare inom småbarnspedagogik.
Vilka olika sätt att uppfatta det egna pedagogiska ledarskapet har lärare inom småbarnspedagogik?
Avhandlingen bygger på en kvalitativ fenomenografisk studie. Informanterna som deltagit i studien är sju stycken lärare inom småbarnspedagogik, alla från kommunala daghem för småbarnspedagogik i Österbotten. Datainsamlingsmetoden som använts är halvstrukturerade intervjuer och en fenomenografisk sjustegsmodell användes för att analysera resultatet.
Enligt undersökningens resultat innefattar lärarnas uppfattningar om sitt pedagogiska ledarskap inom småbarnspedagogiken många dimensioner som beskrivs med hjälp av respektive kategorier. Resultatet har delats in i fyra kategorier: 1. Uppfylla målen enligt styrdokumenten, 2. Planera och leda den pedagogiska verksamheten, 3 Leda medarbetarnas kompetensutveckling samt 4. Tillämpa varierade metoder för ledande av medarbetarnas lärande och verksamhetens utveckling. Resultaten visar att lärare uppfattar sin egen roll som pedagogisk ledare som ett komplext fenomen. Enligt resultatet uppfattar lärarna det pedagogiska ledarskapet som en kombination av flera dimensioner. I varje dimension uppfattas en fördjupad nivå av lärarnas pedagogiska ledarskap. Det pedagogiska ledarskapet lärare inom småbarnspedagogik utövar synliggörs på olika vis beroende på i vilket sammanhang det utövas.
Avslutningsvis bidrar denna avhandling till en bättre förståelse för hur det pedagogiska ledarskapet bland lärare inom småbarnspedagogik synliggörs i deras arbetsteam, vilka metoder lärarna använder sig av vid utövandet av sitt pedagogiska ledarskap samt hur mångfacetterat begreppet pedagogiskt ledarskap är. Därtill får man en uppfattning om utövandet av distribuerat pedagogiskt ledarskap bland lärare inom småbarnspedagogik.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [531]