Performativa agenter i processen att planera och genomföra dansintegrerad undervisning via digitala medel
Vesterlund, Erika (2021)
Vesterlund, Erika
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062339881
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062339881
Tiivistelmä
Tidigare forskning visar att det finns lite forskning inom området dans i skolan och att det finns en lucka som behöver fyllas inom forskningen. För att bidra med kunskap till fältet dans i skolan är syftet med denna avhandling att genom konstbaserad forskning utforska processen med att planera och utföra dansintegrerad undervisning via digitala medel. Mer specifikt fokuserar undersökningenpå vilka performativa agenter som påverkar processen.Detta pilotprojekt är ett samarbete där Regionala danscentret i Österbotten och Österbottens barnkulturnätverk BARK tillsammans med forskare och lärarutbildningen vid Åbo Akademi har som avsikt att genom ordkonst ta in dansen i skolan.Tillsammans med en danspedagog har jag som lärarstuderande i pilotprojektet planerat och genomfört dansintegrerad undervisning i samarbete med en klasslärare. Pilotprojektet genomfördes i årskurs 3 i en liten skola i Österbotten. Sammanlagt deltog 16 elever. Grundtanken med denna avhandling var att genomföra projektet på plats i skolan. På grund av Covid-19-pandeminblev undervisningen på distans via digitala medel.
Analysen görs med ett intra-aktivt pedagogiskt tillvägagångssätt genom en diffraktiv analys. Genom att analysera vilka performativa agenter som påverkar planeringen och genomförandet bidrar avhandlingen med kunskap om vad som kan inverka när man ska planera och genomföra dansintegrerad undervisning via digitala medel. Analysen visar att det är performativa agenter som är både mänskliga kroppar och materialiteter som påverkar processen att planera och genomföra dansintegrerad undervisning via digitala medel. Covid-19-pandemin, Zoom, skärmen, hemmet, ovissheten, läroplanen, danssalen, relationen mellan mig och danspedagogen, atmosfären, teknikförutsättningarna, klassläraren och klassrummet visar på att det är en blandning som gör att man inte endast kan utesluta att det är mänskliga kroppar eller materialiteter som påverkar ens val i planeringsprocessen av dansintegrerad undervisning via digitala medel. Danssalen, stolarna, skärmen, speglarna, min och danspedagogens relation, personkemin mellan mig och danspedagogen, tekniken, mikrofonen, nätverksproblemen, ljudet, klassläraren, klassrummet, pulpeterna var de största performativa agenterna som påverkade genomförande av lektionerna.
Genom att analysera vilka performativa agenter som påverkar oss under planeringen och genomförandet bidrar avhandlingen med kunskap om vad som kan inverka när man ska planera och genomföra dansintegrerad undervisning via digitala medel. De performativa agenterna som framkom påvisar att det finns både mänskliga kroppar och icke mänskliga kroppar som gör skillnad i processen. De performativa agenterna kan hjälpa fortsatt forskning och utveckling inom dans i skolan via digitala medel. Genom att ta de performativa agenterna i beaktande kan en ha förutseende och påverka att dessa gör att det blir positiva implikationer.
Analysen görs med ett intra-aktivt pedagogiskt tillvägagångssätt genom en diffraktiv analys. Genom att analysera vilka performativa agenter som påverkar planeringen och genomförandet bidrar avhandlingen med kunskap om vad som kan inverka när man ska planera och genomföra dansintegrerad undervisning via digitala medel. Analysen visar att det är performativa agenter som är både mänskliga kroppar och materialiteter som påverkar processen att planera och genomföra dansintegrerad undervisning via digitala medel. Covid-19-pandemin, Zoom, skärmen, hemmet, ovissheten, läroplanen, danssalen, relationen mellan mig och danspedagogen, atmosfären, teknikförutsättningarna, klassläraren och klassrummet visar på att det är en blandning som gör att man inte endast kan utesluta att det är mänskliga kroppar eller materialiteter som påverkar ens val i planeringsprocessen av dansintegrerad undervisning via digitala medel. Danssalen, stolarna, skärmen, speglarna, min och danspedagogens relation, personkemin mellan mig och danspedagogen, tekniken, mikrofonen, nätverksproblemen, ljudet, klassläraren, klassrummet, pulpeterna var de största performativa agenterna som påverkade genomförande av lektionerna.
Genom att analysera vilka performativa agenter som påverkar oss under planeringen och genomförandet bidrar avhandlingen med kunskap om vad som kan inverka när man ska planera och genomföra dansintegrerad undervisning via digitala medel. De performativa agenterna som framkom påvisar att det finns både mänskliga kroppar och icke mänskliga kroppar som gör skillnad i processen. De performativa agenterna kan hjälpa fortsatt forskning och utveckling inom dans i skolan via digitala medel. Genom att ta de performativa agenterna i beaktande kan en ha förutseende och påverka att dessa gör att det blir positiva implikationer.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [531]