Selaus asiasanan mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 1-11 / 11
-
Beredskapen bland lärare inom småbarnspedagogik att bemöta och identifiera barn från våldsamma hem
(2023)Syftet med studien är att ta reda på vilken beredskap lärare inom småbarnspedagogik har för att bemöta och identifiera barn från våldsamma hem. Vilken sorts beredskap det finns hos arbetsgemenskapen och vilken beredskap ... -
Bilderboken som medel för hållbarhetspedagogik : Lärares syn på och användning av bilderböcker i hållbarhetspedagogik inom småbarnspedagogik och förskola
(2022)Denna magisteravhandling fördjupar sig i hållbarhetspedagogik med bilderboken som medel. Hållbarhetspedagogiken är idag lagstadgad inom småbarnspedagogiken i Finland (Lag om småbarnspedagogik, 2018, 3§). Ett av flera sätt ... -
Högkänsliga småbarnspedagogers upplevelser av att arbeta inom småbarnspedagogiken
(2023)Högkänslighet är ett medfött personlighetsdrag som innebär att sensorisk information bearbetas på ett djupare plan på grund av ett känsligare nervsystem, och det kan innebära att högkänsliga personer upplever arbetsplatsen ... -
Högkänslighet hos barn inom småbarnspedagogiken : Lärares uppfattningar om högkänsliga barn, bemötandet och verksamhetsmiljön inom småbarnspedagogiken
(2021)Syftet med undersökningen är att redogöra för vilka uppfattningar lärare inom småbarnspedagogikens har om högkänslighet hos barn. Vidare syftar undersökningen till att belysa vilka uppfattningar lärarna inom småbarnspedagogiken ... -
Inskolningens och anknytningens betydelse inom småbarnspedagogiken ur lärares synvinkel : En intervjustudie
(2023)Syftet med avhandlingen är att ta reda på hur inskolningen inom småbarnspedagogiken fungerar i dag. Jag vill veta hur lärare inom småbarnspedagogiken uppfattar inskolningen och anknytningen mellan personal och barn samt ... -
”Nödvändigt för några, bra för många men inte farligt för någon” : En kvalitativ fallstudie om förskollärares användning av samt tankar om bildstöd i förskolan
(2023)Syftet med studien är att synliggöra hur förskollärare arbetar med bildstöd i verksamheten, samt att undersöka vad det utgående från deras upplevelser finns för möjligheter och utmaningar med bildstöd. Syftet är också att ... -
Pedagogiskt ledarskap bland lärare inom småbarnspedagogik : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om sitt eget pedagogiska ledarskap
(2022)Syftet med denna avhandling är att undersöka det pedagogiska ledarskapet ur ett småbarnspedagogiskt lärarperspektiv. För att tjäna syftet har en forskningsfråga formulerats: Vilka olika sätt att uppfatta det egna ... -
Pedagogiskt ledarskap i förskolan : Förskollärares uppfattningar om eget pedagogiskt ledarskap
(2023)Syftet med denna avhandling är att i en förskolekontext och ur ett lärarperspektiv undersöka pedagogiskt ledarskap. Därmed har denna forskningsfråga formulerats: Vilka uppfattningar har lärare inom småbarnspedagogik om ... -
Personalens uppfattningar om måltidssituationer och stödande av barn med ätstörningar inom småbarnspedagogiken
(2021)En stor andel (77 %) av barnen i Finland i åldern 1–6 år deltar i småbarnspedagogiken (THL 2019). Småbarnpedagogiken når utifrån denna statistik en stor andel av barnen i samhället. Eftersom flera måltider serveras under ... -
Professionshandledning som yrkeskompetens inom småbarnspedagogiken : Blivande handledares syn på handledarskapet
(2021)Magisteravhandlingen fördjupar sig i professionshandledning som yrkeskompetens inom småbarnspedagogiken, mer specifikt blivande handledares syn på handledarskap. Med professionshandledning menas något förenklat den handledning ... -
”Under den fria leken ska barnen själva få välja vad de vill göra” : Lärarnas uppfattningar av den fria leken i den småbarnspedagogiska verksamheten
(2022)Magisteravhandlingen fördjupar sig i lärarnas uppfattningar av barns fria lek i småbarnspedagogiken samt på vilket sett lärarna anser att det ges utrymme för den fria leken i verksamheten. Leken är en inifrån styrd aktivitet ...