Haku
Viitteet 1-10 / 14
Flexibel förskole- och nybörjarundervisning : Ur lärar- och ledarperspektiv
(2023)
Övergången från förskolan till nybörjarundervisningen kan vara utmanande för ett barn och för att underlätta övergången för förskoleeleverna har man på olika sätt försökt föra verksamheterna närmare varandra. Syftet med ...
Språkduschtandem som språköverskridande arbetssätt i småbarnspedagogiken : Pedagogers och barns upplevelser
(2023)
Språkduschtandem är en form av språkberikad verksamhet. En verksamhet där mindre än 25% av undervisningen sker på ett annat språk avses vara språkberikad. Enligt Grunderna för planen för förskoleundervisning (2014) och ...
Tidiga insatser och metoder för språkutveckling i den österbottniska specialpedagogiken
(2023)
Vi upplever att specialpedagogiken har otydliga ramar i jämförelse med den allmänna pedagogiska verksamheten. Denna avhandling har som målsättning att klargöra hur barn stöds i sin språkutveckling, samt ge en grundlig ...
Högkänsliga småbarnspedagogers upplevelser av att arbeta inom småbarnspedagogiken
(2023)
Högkänslighet är ett medfött personlighetsdrag som innebär att sensorisk information bearbetas på ett djupare plan på grund av ett känsligare nervsystem, och det kan innebära att högkänsliga personer upplever arbetsplatsen ...
”Nödvändigt för några, bra för många men inte farligt för någon” : En kvalitativ fallstudie om förskollärares användning av samt tankar om bildstöd i förskolan
(2023)
Syftet med studien är att synliggöra hur förskollärare arbetar med bildstöd i verksamheten, samt att undersöka vad det utgående från deras upplevelser finns för möjligheter och utmaningar med bildstöd. Syftet är också att ...
Kvalitetsarbete i en småbarnspedagogisk kontext : Ett chefsperspektiv på systematiskt kvalitetsarbete och pedagogisk dokumentation inom småbarnspedagogiken
(2023)
Ordet kvalitet kan läsas i nästan alla sammanhang där vi pratar om småbarspedagogik, samtidigt som begreppet kvalitet är väldigt komplext och varierar utifrån var och ens egen uppfattning om vad kvalitet är. Systematiskt ...
Beredskapen bland lärare inom småbarnspedagogik att bemöta och identifiera barn från våldsamma hem
(2023)
Syftet med studien är att ta reda på vilken beredskap lärare inom småbarnspedagogik har för att bemöta och identifiera barn från våldsamma hem. Vilken sorts beredskap det finns hos arbetsgemenskapen och vilken beredskap ...
”Leken är det viktigaste vi har” : Lärares tankar om att stöda barn i behov av socialt stöd i småbarnspedagogiken
(2023)
Sociala färdigheter är viktiga att utveckla eftersom de har en stor inverkan på barns välbefinnande, lärande och samspel med andra. Barn lär sig i en social miljö tillsammans med andra och det hör till småbarnspedagogikens ...
Inskolningens och anknytningens betydelse inom småbarnspedagogiken ur lärares synvinkel : En intervjustudie
(2023)
Syftet med avhandlingen är att ta reda på hur inskolningen inom småbarnspedagogiken fungerar i dag. Jag vill veta hur lärare inom småbarnspedagogiken uppfattar inskolningen och anknytningen mellan personal och barn samt ...
Beteendeförändringar i skolor med ProSkola : En kvalitativ studie ur lärarens perspektiv
(2023)
Forskning har visat att elever som får positiv respons när det går bra har möjlighet till en lyckad framgång i skolan, medan om de elever som får negativ respons har sämre resultat i skolan (van Duijvenvoorde m.fl., ...