Tidiga insatser och metoder för språkutveckling i den österbottniska specialpedagogiken
Staaf, Saana; Pelli, Maija (2023)
Staaf, Saana
Pelli, Maija
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052748867
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052748867
Tiivistelmä
Vi upplever att specialpedagogiken har otydliga ramar i jämförelse med den allmänna pedagogiska verksamheten. Denna avhandling har som målsättning att klargöra hur barn stöds i sin språkutveckling, samt ge en grundlig förståelse över hur stödet förverkligas i barnets vardag. Med denna avhandling skapar vi en sammanfattning över hur speciallärare inom småbarnspedagogiken arbetar inom språkutvecklingskontext.
Syftet med avhandlingen är att undersöka och belysa olika metoder och kartläggningar som används av speciallärare inom småbarnspedagogiken för att stödja barns språkutveckling. Utgående från syftet formulerades tre forskningsfrågor:
1. Hur kartlägger speciallärare barns språkliga färdigheter?
2. Hur tidigt görs insatser för att stödja utvecklingen av språkliga färdigheter?
3. Vilka insatser görs och vilka metoder används för att stödja barns språkutveckling?
Studiens resultat är att materialen och arbetssätten som specialläraren använder för tidigt ingripande och stöd för språkutvecklingen är mycket varierande och beror på barnets förmågor och behov. Kartläggningens funktion är att stöda planeringen och förverkligandet av stödåtgärder. Kartläggningar och observationer av barnens förmågor görs och detta är hur specialläraren utvärderar om stöder behövs och om det är tillräckligt. Stödjande av språk är något som är en naturlig del av såväl småbarnspedagogiken som förskolan. Det tidiga ingripandet sker genast det uttrycks en oro om barnets språkutveckling och i de allra flesta fall är det barnets lärare i daghemsgruppen som uttrycker denna oro. Insatser och material som görs och används varierar starkt på vad målsättningen är för användningen av dem. Arbetet som specialläraren planerar och handleder är förebyggande till sin natur och innebär ofta ett tätt samarbete med alla professionella som barnet kommer i kontakt med.
Syftet med avhandlingen är att undersöka och belysa olika metoder och kartläggningar som används av speciallärare inom småbarnspedagogiken för att stödja barns språkutveckling. Utgående från syftet formulerades tre forskningsfrågor:
1. Hur kartlägger speciallärare barns språkliga färdigheter?
2. Hur tidigt görs insatser för att stödja utvecklingen av språkliga färdigheter?
3. Vilka insatser görs och vilka metoder används för att stödja barns språkutveckling?
Studiens resultat är att materialen och arbetssätten som specialläraren använder för tidigt ingripande och stöd för språkutvecklingen är mycket varierande och beror på barnets förmågor och behov. Kartläggningens funktion är att stöda planeringen och förverkligandet av stödåtgärder. Kartläggningar och observationer av barnens förmågor görs och detta är hur specialläraren utvärderar om stöder behövs och om det är tillräckligt. Stödjande av språk är något som är en naturlig del av såväl småbarnspedagogiken som förskolan. Det tidiga ingripandet sker genast det uttrycks en oro om barnets språkutveckling och i de allra flesta fall är det barnets lärare i daghemsgruppen som uttrycker denna oro. Insatser och material som görs och används varierar starkt på vad målsättningen är för användningen av dem. Arbetet som specialläraren planerar och handleder är förebyggande till sin natur och innebär ofta ett tätt samarbete med alla professionella som barnet kommer i kontakt med.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [528]