Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 312-331 / 534
-
Mest fokus på klimatet! : En enkätstudie om från vilka källor lärare tar information om vegetarisk kost och om vilka vegetariska proteiner som används i undervisningen.
(Åbo Akademi, 2020)I dagens läge är vegetarisk kost ett populärt och omtalat ämne. Vegetarisk kost anses som en klimatvänlig, hälsosam och billig kost att inta av individer. Avhandlingens tema väcktes efter att författaren skrivit sin ... -
Mobilspelet Magis i undervisningen : En fenomenologisk fallstudie om klasslärares upplevelser
(2023)Temat för avhandlingen är mobilspelet Magis – En berättelse om Runlunden. Spelet är utarbetat i samarbete mellan Mieli psykisk hälsa Österbotten och Institutionen för psykologi vid Jyväskylä universitet, och arbetsgruppen ... -
Mobilspelet Pelimos potential i undervisningen : En walkthrough metod
(2023)Avhandlingens tema är mobilspelet Pelimo. Spelet är utarbetat av Åbo universitet, Åbo yrkesinstitut, Humanistiska yrkeshögskolan och finansierat av Utbildningsstyrelsen. Målet med spelet Pelimo är att med hjälp av de olika ... -
Mofi-undervisning ur ett elevperspektiv : En kvalitativ intervjustudie av sjätteklassares upplevelser av sin tvåspråkiga vardag och mofi-undervisningen i praktiken.
(2021)Syftet med denna avhandling är att beskriva hur mofi-eleverna upplever sin egna språkliga identitet samt deras upplevelser och erfarenheter av mofi-undervisningen. Som grund för undersökningen ligger följande två ... -
Monolog eller dialog? Klasslärares uppfattning om historieundervisning
(2021)I denna undersökning ville jag ta reda på om klasslärare är benägna att undervisa monologiskt eller dialogiskt i ämnet historia. Monologisk undervisning fokuserar på metoder som berättande och självständigt arbete. Dialogisk ... -
Motivationsprofiler i matematik och deras samband med prestationer och kön i åk 5 och 6
(2024)I takt med att finländska högskoleutbildningar värdesätter matematik högre för antagning sänks också motivationen för ämnet bland unga, speciellt bland flickor. Detta ämnar föreliggande studie undersöka vidare med fokus ... -
Möjligheter och utmaningar inom mofi-undervisningen
(2021)En kvalitativ undersökning om lärares syn på mofi-undervisningen i Svenskfinland -
Naturupplevelser tillsammans med barn och ungdomar: Utmaningar och glädjeämnen för lärare i årskurserna 1–9
(Åbo Akademi, 2016)Människors möten med naturen har under historiens gång inneburit både positiva och negativa känslor. Forskning har visat att naturupplevelser främjar människans psykiska och fysiska hälsa. Avhandlingen undersöker barns och ... -
Norden i Finlands skola : En läroboksanalys om hur de nordiska länderna och samerna behandlas i finländska läromedel
(2023)I följande avhandling behandlas hur mycket de nordiska länderna och språken samt samerna och deras språk syns till i finländska läromedel. Syftet med avhandlingen är att ta reda på vad dagens finländska högstadieelever får ... -
“Nu är matematik roligare än någonsin” : En kvalitativ studie om klasslärarstuderandes väg från egna erfarenheter av skolmatematik till att undervisa matematik i framtiden
(2023)Klasslärare ansvarar för en stor del av matematikundervisningen i grundskolan. Tidigare forskning visar att det bland klasslärarstuderande förekommer varierande erfarenheter av skolmatematik. Dessa erfarenheter påverkar ... -
Nyutexaminerade klasslärares syn på sin relation till skolkollegiet
(Åbo Akademi, 2020)Avhandlingen är en del av Gunilla Eklunds och Jessica Aspfors forskningsprojekt Nyutbildade klasslärares syn på den forskningsbaserade lärarutbildningen som undersöker nyutexaminerade lärares upplevelser om den första tiden ... -
Nyutexaminerade klasslärares upplevelser av att inkludera elever med specialpedagogiskt stöd i den allmänna undervisningen
(2021)I flertalet styrdokument betonas att utbildningen ska vara inkluderande och tillgänglig för alla. Studier har visat att klasslärare upplever att de inte har tillräckligt med kunskap för att arbeta inkluderande med elever ... -
Nyutexaminerade klasslärares upplevelser av relationen till eleverna och kollegerna under distansundervisning
(2021)Syftet med denna avhandling är att undersöka nyutexaminerade lärares upplevelser av relationen till eleverna och kollegerna under distansundervisningen. Fokus kommer både att vara på den professionella relationen men även ... -
Nyutexaminerade klasslärares upplevelser av sin relation till elevernas vårdnadshavare
(Åbo Akademi, 2019)Denna studie utgör en delstudie inom forskningsprojektet Nyutbildade klasslärares syn på den forskningsbaserade lärarutbildningen vid lärarutbildningen vid Åbo Akademi. Projektet leds av Jessica Aspfors och Gunilla Eklund. ... -
Nätpornografi utmanar skolans värdegrund : Klasslärarstuderandes uppfattningar om fenomenet nätporr i ett genuspedagogiskt perspektiv
(Åbo Akademi, 2019)Nätporren har blivit alltmer lättillgänglig i och med ständig uppkoppling till internet och telefoner i allas fickor. Detta berör alla människor, även elever och lärare. Avhandlingens syfte är därför att bidra till en ... -
”Nödvändigt för några, bra för många men inte farligt för någon” : En kvalitativ fallstudie om förskollärares användning av samt tankar om bildstöd i förskolan
(2023)Syftet med studien är att synliggöra hur förskollärare arbetar med bildstöd i verksamheten, samt att undersöka vad det utgående från deras upplevelser finns för möjligheter och utmaningar med bildstöd. Syftet är också att ...