Nyutexaminerade klasslärares upplevelser av relationen till eleverna och kollegerna under distansundervisning
Heikkilä, Jessica (2021)
Heikkilä, Jessica
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060132706
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060132706
Tiivistelmä
Syftet med denna avhandling är att undersöka nyutexaminerade lärares upplevelser av relationen till eleverna och kollegerna under distansundervisningen. Fokus kommer både att vara på den professionella relationen men även den personliga. Baserat på detta syfte har dessa forskningsfrågor utarbetats:
1.Hur upplever nyutexaminerade klasslärare relationen till eleverna under distansundervisningen?
2. Hur upplever nyutexaminerade klasslärare relationen till kollegerna under distansundervisningen?
Datainsamlingen bestod av 8 intervjuer som samlades in i samarbete med en annan skribent inom samma projektgrupp. Dessa intervjuer genomfördes på distans med hjälp av digitala plattformar.
Resultatet visar att den professionella relationen med eleverna var varierade och till en stor del baserad på elevernas vilja att ha en relation medan mycket av spontaniteten i den personliga relationen försvann. Dock var en positiv aspekt att lärarna fick se nya sidor av eleverna som de inte sett tidigare, både vad gäller personlighet men även vardag och liv.
Resultatet vad gäller relationen med kollegerna visar att den professionella relationen och kollegernas stöd var bra, speciellt om de hade en parallellkollega. Den personliga relationen med kollegerna upplevdes falla bort mycket och många informanter ansåg att deras sociala behov inte blev tillfredsställt under distansperioden.
1.Hur upplever nyutexaminerade klasslärare relationen till eleverna under distansundervisningen?
2. Hur upplever nyutexaminerade klasslärare relationen till kollegerna under distansundervisningen?
Datainsamlingen bestod av 8 intervjuer som samlades in i samarbete med en annan skribent inom samma projektgrupp. Dessa intervjuer genomfördes på distans med hjälp av digitala plattformar.
Resultatet visar att den professionella relationen med eleverna var varierade och till en stor del baserad på elevernas vilja att ha en relation medan mycket av spontaniteten i den personliga relationen försvann. Dock var en positiv aspekt att lärarna fick se nya sidor av eleverna som de inte sett tidigare, både vad gäller personlighet men även vardag och liv.
Resultatet vad gäller relationen med kollegerna visar att den professionella relationen och kollegernas stöd var bra, speciellt om de hade en parallellkollega. Den personliga relationen med kollegerna upplevdes falla bort mycket och många informanter ansåg att deras sociala behov inte blev tillfredsställt under distansperioden.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [597]