Möjligheter och utmaningar inom mofi-undervisningen
Granqvist, Erika (2021)
Granqvist, Erika
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102114590
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102114590
Tiivistelmä
En kvalitativ undersökning om lärares syn på mofi-undervisningen i Svenskfinland Avhandlingen är en delstudie inom projektet Mofi 2.0. Projektet Mofi2.0 är ett utvecklings-och forskningsprojekt inom modersmålsinriktad finska i finlandssvenska skolor.
Syftet med projektet är att utveckla den modersmålsinriktade finskundervisningen inom grundläggande utbildning för att förtydliga undervisningens uppdrag i en ökande språklig och kulturell mångfald i svenska skolor i Finland. Syftet med min studie är att öka kunskapen om och beskriva lärares uppfattningar av mofi-undervisningen inom den grundläggande utbildningen (1–9). Studien är av kvalitativt slag och som forskningsansats för studien används fenomenografi. Som datainsamlingsmetod används ljudinspelning av gruppintervjuer. Gruppintervjuerna som analyserats har ägt rum i Helsingfors och i Vasa. Jag har inte varit på plats under gruppintervjuerna utan endast tagit del av materialet.
Resultatdelen delas in i två huvudkategorier: Möjligheter inom mofi-undervisningen och utmaningar inom mofi-undervisningen. Inledningsvis presenteras möjligheterna och därefter följer utmaningarna. Under huvudkategorierna presenteras underkategorier som behandlats under gruppintervjuerna. I resultaten anses ämnesintegrering som en stor möjlighet inom finskundervisningen. Att kombinera ämnen sinsemellan väckte en positiv reaktion hos lärarna. Undersökningen visar att det finnsfler utmaningar inom mofi-undervisningen än vad det finns möjligheter. Exempel på utmaningar som togs upp i gruppdiskussionerna var bedömning, motivationsbrist, nivåskillnader och resursbrist.
Resultaten tyder på att den modersmålsinriktade finskundervisningen i Svenskfinland bör utvecklas. I undersökningen presenteras också eventuella lösningar till hur mofi-undervisningen kunde förbättras. Ett förslag är en handbok om hur mofi-undervisningen ska se ut i Svenskfinland. Handboken skulle ge direktiv om vad ämnet mofi ska behandla under en årskurs och denna bok skulle ges till alla finsklärare. En gemensam handbok skulle garantera att alla elever i Svenskfinland lär sig samma saker i finska under sin skolgång.
Syftet med projektet är att utveckla den modersmålsinriktade finskundervisningen inom grundläggande utbildning för att förtydliga undervisningens uppdrag i en ökande språklig och kulturell mångfald i svenska skolor i Finland. Syftet med min studie är att öka kunskapen om och beskriva lärares uppfattningar av mofi-undervisningen inom den grundläggande utbildningen (1–9). Studien är av kvalitativt slag och som forskningsansats för studien används fenomenografi. Som datainsamlingsmetod används ljudinspelning av gruppintervjuer. Gruppintervjuerna som analyserats har ägt rum i Helsingfors och i Vasa. Jag har inte varit på plats under gruppintervjuerna utan endast tagit del av materialet.
Resultatdelen delas in i två huvudkategorier: Möjligheter inom mofi-undervisningen och utmaningar inom mofi-undervisningen. Inledningsvis presenteras möjligheterna och därefter följer utmaningarna. Under huvudkategorierna presenteras underkategorier som behandlats under gruppintervjuerna. I resultaten anses ämnesintegrering som en stor möjlighet inom finskundervisningen. Att kombinera ämnen sinsemellan väckte en positiv reaktion hos lärarna. Undersökningen visar att det finnsfler utmaningar inom mofi-undervisningen än vad det finns möjligheter. Exempel på utmaningar som togs upp i gruppdiskussionerna var bedömning, motivationsbrist, nivåskillnader och resursbrist.
Resultaten tyder på att den modersmålsinriktade finskundervisningen i Svenskfinland bör utvecklas. I undersökningen presenteras också eventuella lösningar till hur mofi-undervisningen kunde förbättras. Ett förslag är en handbok om hur mofi-undervisningen ska se ut i Svenskfinland. Handboken skulle ge direktiv om vad ämnet mofi ska behandla under en årskurs och denna bok skulle ges till alla finsklärare. En gemensam handbok skulle garantera att alla elever i Svenskfinland lär sig samma saker i finska under sin skolgång.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [531]