Nyutexaminerade klasslärares upplevelser av att inkludera elever med specialpedagogiskt stöd i den allmänna undervisningen
Liewendahl, Julia (2021)
Liewendahl, Julia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050729255
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050729255
Tiivistelmä
I flertalet styrdokument betonas att utbildningen ska vara inkluderande och tillgänglig för alla. Studier har visat att klasslärare upplever att de inte har tillräckligt med kunskap för att arbeta inkluderande med elever med specialpedagogiskt stöd. Klasslärarens kunskap har en väsentlig inverkan gällande attityder och självkänsla med tanke på att inkludera i undervisningen. Utmaningar som lyfts upp är att klasslärare inte har tillräckligt med kunskap om hur de kan förverkliga inkluderingen i praktiken.
Syftet med avhandlingen är att studera hur nyutexaminerade klasslärare upplever sig förberedda för att inkludera och stödja elever med specialpedagogiskt stöd i den allmänna undervisningen. Utifrån syftet har tre forskningsfrågor utformats:
1. Vad anser klasslärarna att inkludering i det allmänna klassrummet innebär och hur anser de att den kan förverkligas?
2. Hur upplever nyutexaminerade klasslärare att inkludera och stödja elever med specialpedagogiskt stöd?
3. Vilken betydelse upplever nyutexaminerade klasslärare att utbildningen har haft för deras specialpedagogiska arbete?
Studien antar en fenomenologisk forskningsansats inom ett fenomenologiskt paradigm. Som metod för insamling av data har semistrukturerade intervjuer använts. Fem nyutexaminerade klasslärare har deltagit i studien.
De nyutexaminerade klasslärarna har en positiv attityd och vilja för att inkludera elever i behov av specialpedagogiskt stöd i den allmänna undervisningen. Flera upplever sig däremot oförberedda för att inkludera, vilket beror på otillräckliga kunskaper om hur inkludering kan förverkligas och få erfarenhet av elever med olika behov av stöd. De som känner sig förberedda hade både kunskap och erfarenhet av personer med olika specialbehov. Nyutexaminerade klasslärare känner sig mera självsäkra om att inkludera än hur de upplever sin kunskap, men menar att de just skulle känna sig ännu mer självsäkra om de haft mera kunskap och erfarenhet då de började arbeta.
Nyutexaminerade klasslärare anser att det borde ingå mera specialpedagogik i klasslärarutbildningen eftersom även klasslärare har ansvar för att stödja och inkludera elever med olika behov av stöd. Flera av de nyutexaminerade klasslärarna önskar att klasslärares ansvar skulle betonas mera, då det för en del upplevdes som en chock när de började arbeta.
Utifrån studien kan slutsatsen dras att klasslärare behöver mera kunskap och erfarenheter av specialpedagogik, och att klasslärarutbildningen genom mera specialpedagogik kunde göra klasslärare mer förberedda för att inkludera.
Syftet med avhandlingen är att studera hur nyutexaminerade klasslärare upplever sig förberedda för att inkludera och stödja elever med specialpedagogiskt stöd i den allmänna undervisningen. Utifrån syftet har tre forskningsfrågor utformats:
1. Vad anser klasslärarna att inkludering i det allmänna klassrummet innebär och hur anser de att den kan förverkligas?
2. Hur upplever nyutexaminerade klasslärare att inkludera och stödja elever med specialpedagogiskt stöd?
3. Vilken betydelse upplever nyutexaminerade klasslärare att utbildningen har haft för deras specialpedagogiska arbete?
Studien antar en fenomenologisk forskningsansats inom ett fenomenologiskt paradigm. Som metod för insamling av data har semistrukturerade intervjuer använts. Fem nyutexaminerade klasslärare har deltagit i studien.
De nyutexaminerade klasslärarna har en positiv attityd och vilja för att inkludera elever i behov av specialpedagogiskt stöd i den allmänna undervisningen. Flera upplever sig däremot oförberedda för att inkludera, vilket beror på otillräckliga kunskaper om hur inkludering kan förverkligas och få erfarenhet av elever med olika behov av stöd. De som känner sig förberedda hade både kunskap och erfarenhet av personer med olika specialbehov. Nyutexaminerade klasslärare känner sig mera självsäkra om att inkludera än hur de upplever sin kunskap, men menar att de just skulle känna sig ännu mer självsäkra om de haft mera kunskap och erfarenhet då de började arbeta.
Nyutexaminerade klasslärare anser att det borde ingå mera specialpedagogik i klasslärarutbildningen eftersom även klasslärare har ansvar för att stödja och inkludera elever med olika behov av stöd. Flera av de nyutexaminerade klasslärarna önskar att klasslärares ansvar skulle betonas mera, då det för en del upplevdes som en chock när de började arbeta.
Utifrån studien kan slutsatsen dras att klasslärare behöver mera kunskap och erfarenheter av specialpedagogik, och att klasslärarutbildningen genom mera specialpedagogik kunde göra klasslärare mer förberedda för att inkludera.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [597]