Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 461-480 / 537
-
Teachers’ Perspectives on Teaching Multilingual Pupils in English : A Qualitative Study in Finland
(2023)This qualitative study explores the challenges faced by English instructors in Finland when teaching multilingual pupils and the strategies they employ to address these challenges. Data was collected through semi-structured ... -
Teaching and supporting students with special-educational needs at distance during the COVID-19 school closures in Finland : Special needs teachers’ experiences
(2021)The aim of this research is to increase knowledge on how special education and special-educational support can be arranged at distance during crisis situations and to clarify what type of challenges special needs teachers ... -
Tecken som stöd – en väg till kommunikation : Hur personal inom småbarnspedagogik använder samt ser på tecken som stöd
(Åbo Akademi, 2020)Abstrakt Kommunikation är en enormt viktig del i barnets utveckling. Kommunikationen påverkar alla delar i utvecklingen exempelvis de sociala och kognitiva färdigheterna samt de emotionella färdigheterna. Har barnet inte ... -
Temperaturfilten – ett tecken på klimatångest eller en orsak att slöjda?
(2021)Studiens syfte är att undersöka vuxna fritidsslöjdares orsaker till att tillverka en temperaturfilt eller annan liknande produkt i mjuka material där statistiska data synliggörs med hjälp av olika färger eller mönster. ... -
”Textilslöjdsundervisningen skall vara uppmuntrande för ALLA elever” : en studie om hur textilslöjdslärare förhåller sig till begåvade elever
(Åbo Akademi, 2016)Begåvade elever är oftast den elevgrupp som kan bli förbisedda i undervisningen. Ofta ligger störst fokus på svaga elever som behöver någon form av extra stöd eller hjälp för att nå upp till nivån för genomsnittseleven. ... -
Textmiljön i tre klassrum: En beskrivning av skrifthändelser i en finlandssvensk skola, en språkbadsskola och en sverigesvensk skola
(Åbo Akademi, 2016)Avhandlingens övergripande syfte är att beskriva och förstå elevers skrifthändelser i tre olika skolors skriftpraktiker. Mer specifikt beskrivs vilka skrifthändelser som ingår i årskurs 5 i en finlandssvensk skola och i ... -
The Effect of Cultural Intervention on Iranian EFL Student’s Intercultural sensitivity and Language Achievement
(2023)This research sought to shed light first on the effect of the cultural intervention of a movie on the intercultural sensitivity and language achievement of the EFL students in Iran. 40 female and male upper intermediate ... -
Tidiga insatser och metoder för språkutveckling i den österbottniska specialpedagogiken
(2023)Vi upplever att specialpedagogiken har otydliga ramar i jämförelse med den allmänna pedagogiska verksamheten. Denna avhandling har som målsättning att klargöra hur barn stöds i sin språkutveckling, samt ge en grundlig ... -
Tidigarelagd finska i ett svenskspråkigt daghem : En kvalitativ analys av tio 5-åringars förståelse och produktion av finska med hjälp av en handdocka
(2020)Syftet med denna studie är att analysera och beskriva tio svenskspråkiga 5-åringars strategier för språkförståelse och muntliga språkfärdigheter i finska. Forskningsfrågor: 1. Vilka strategier använder 5-åringarna för ... -
Tålamod och motivation : En flermetodsstudie av elevers tålamod och motivation i slöjdundervisningen
(2022)Tålamod är en viktig egenskap både i vardag, och i olika lärandesammanhang. I slöjdundervisningen är tålamodet speciellt viktigt för att kunna ta sig tiden att arbeta med, och kunna uthärda ett krävande slöjdarbete. En ... -
”Under den fria leken ska barnen själva få välja vad de vill göra” : Lärarnas uppfattningar av den fria leken i den småbarnspedagogiska verksamheten
(2022)Magisteravhandlingen fördjupar sig i lärarnas uppfattningar av barns fria lek i småbarnspedagogiken samt på vilket sett lärarna anser att det ges utrymme för den fria leken i verksamheten. Leken är en inifrån styrd aktivitet ... -
Undervisning i sammansatta klasser i små skolor – En kvalitativ studie om lärares erfarenheter av att organisera undervisningen i en sammansatt klass och arbeta i en liten skola
(2021)Hur en liten skola definieras varierar mellan olika länder. En del länder definierar skolor som små då elevantalet är under 100, medan andra länder anser att skolor med under 20 elever är små skolor. (Cedering & Wihlborg, ... -
Ung och finlandssvensk 2019 : Hur finlandssvenska niondeklassare upplever sin finlandssvenska identitet
(2022)Embargo 1.6.2023 asti -
Unga vuxnas upplevelser av sin skolgång med dyslexi
(Åbo Akademi, 2019) -
Ungas motiv till fysisk aktivitet och inaktivitet
(Åbo Akademi, 2014) -
“Ungdomar som behöver lite mera för att få lika mycket som de andra” : Lärares beskrivningar av sitt arbete i flexibel grundläggande utbildning
(2022)Flexibel grundläggande utbildning (FLEX) riktas till elever i årskurs 7–9 som har svag studiemotivation, låga studieprestationer och ligger i riskzonen för att bli utan studieplats på andra stadiet och riskerar utslagning ... -
Ungdomsarbete i skolan : En kvalitativ studie om lärares och skolcoachers upplevelser av ungdomsarbete i skolan
(2023)Embargo 24.10.2024 asti