Ungdomsarbete i skolan : En kvalitativ studie om lärares och skolcoachers upplevelser av ungdomsarbete i skolan
Höglund, Catharina (2023)
Höglund, Catharina
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023031532010
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023031532010
Tiivistelmä
Ungdomsarbete i skolmiljön är ett nytt fenomen i Svenskfinland. Syftet med denna avhandling är att undersöka skolungdomsarbetets roll i en kommun i Svenskfinland. Fokus ligger på lärares och skolcoachers upplevelser av ungdomsarbete i skolan. Forskningsfrågorna har utarbetats med tanke på avhandlingens syfte. Dessa forskningsfrågor är:
1. Hur upplevs ungdomsarbete i skolan ur lärares perspektiv?
2. Hur upplevs ungdomsarbete i skolan ur skolcoachers perspektiv?
I avhandlingen används fenomenologisk forskningsansats för att besvara forskningsfrågorna. Två lärare och två skolcoacher som jobbar i högstadier i en kommun i Svenskfinland deltog i undersökningen. I resultatdelen presenteras informanternas upplevelser av ungdomsarbete i skolan. Dessutom diskuteras hur ungdomsarbete i skolan kan se ut i praktiken.
Resultaten visar att ungdomsarbete i skolan kan se olika ut. Skolcoachernas arbetsdagar varierar från dag till dag beroende på hur behovet ser ut. Både lärar- och skolcoachinformanterna anser att skolcoachens arbete i skolan är viktigt med tanke på elevernas välbefinnande.
1. Hur upplevs ungdomsarbete i skolan ur lärares perspektiv?
2. Hur upplevs ungdomsarbete i skolan ur skolcoachers perspektiv?
I avhandlingen används fenomenologisk forskningsansats för att besvara forskningsfrågorna. Två lärare och två skolcoacher som jobbar i högstadier i en kommun i Svenskfinland deltog i undersökningen. I resultatdelen presenteras informanternas upplevelser av ungdomsarbete i skolan. Dessutom diskuteras hur ungdomsarbete i skolan kan se ut i praktiken.
Resultaten visar att ungdomsarbete i skolan kan se olika ut. Skolcoachernas arbetsdagar varierar från dag till dag beroende på hur behovet ser ut. Både lärar- och skolcoachinformanterna anser att skolcoachens arbete i skolan är viktigt med tanke på elevernas välbefinnande.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [432]