“Ungdomar som behöver lite mera för att få lika mycket som de andra” : Lärares beskrivningar av sitt arbete i flexibel grundläggande utbildning
Haglund, Jasmiina; Tallqvist, Kira (2022)
Haglund, Jasmiina
Tallqvist, Kira
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051836511
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051836511
Tiivistelmä
Flexibel grundläggande utbildning (FLEX) riktas till elever i årskurs 7–9 som har svag studiemotivation, låga studieprestationer och ligger i riskzonen för att bli utan studieplats på andra stadiet och riskerar utslagning från arbetslivet. Lärarens arbete i skolans FLEX-verksamhet handlar om utformning av lärmiljöer, undervisning av en grupp, individuell differentiering samt samarbete med olika parter.
Syftet med avhandlingen är att undersöka svenskspråkiga skolors FLEX-verksamhet och FLEX-lärares arbete i Finland. Utifrån syftet formulerades två forskningsfrågor:
1. Hur beskriver FLEX-lärare FLEX-verksamheten i skolan?
2. Hur beskriver FLEX-lärare sitt arbete?
Avhandlingen är en kvalitativ undersökning där materialet analyserades utifrån kvalitativ innehållsanalys. Datainsamlingen bestod av semistrukturerade intervjuer. Totalt intervjuades åtta informanter som är verksamma FLEX-lärare i Egentliga Finland, Nyland och Österbotten.
Resultaten för första forskningsfrågan sammanfattades i tre huvudkategorier. FLEX-verksamheten är till för elever med problematisk skolgång, den är anpassad enligt elevens behov och syftar till att handleda eleven inför framtiden. I resultaten beträffande andra forskningsfrågan framkom det att FLEX-lärarens arbete innefattar socialt och psykiskt elevstöd, anpassad undervisning, samarbete och administrativa uppgifter.
FLEX-verksamheten är till för de elevers vars svårigheter är så stora att det märkbart påverkar deras skolgång och välmående samt kan riskera deras framtid. FLEX-lärarens arbete är mångsidigt och kräver flera kompetenser. I arbetet ska FLEX-läraren stöda både elevens välbefinnande och lärande. Därtill har FLEX-läraren ett brett samarbete. Avhandlingen bidrar med kunskap om FLEX-verksamheten och FLEX-lärarens arbete ur ett lärarperspektiv. Forskningen inom området är begränsad och det finns lite kunskap kring FLEX-verksamheten. Med avhandlingen bidrar vi med forskning av FLEX-verksamheten ur ett lärarperspektiv och ger en djupare insikt i verksamheten och lärarens arbete.
Syftet med avhandlingen är att undersöka svenskspråkiga skolors FLEX-verksamhet och FLEX-lärares arbete i Finland. Utifrån syftet formulerades två forskningsfrågor:
1. Hur beskriver FLEX-lärare FLEX-verksamheten i skolan?
2. Hur beskriver FLEX-lärare sitt arbete?
Avhandlingen är en kvalitativ undersökning där materialet analyserades utifrån kvalitativ innehållsanalys. Datainsamlingen bestod av semistrukturerade intervjuer. Totalt intervjuades åtta informanter som är verksamma FLEX-lärare i Egentliga Finland, Nyland och Österbotten.
Resultaten för första forskningsfrågan sammanfattades i tre huvudkategorier. FLEX-verksamheten är till för elever med problematisk skolgång, den är anpassad enligt elevens behov och syftar till att handleda eleven inför framtiden. I resultaten beträffande andra forskningsfrågan framkom det att FLEX-lärarens arbete innefattar socialt och psykiskt elevstöd, anpassad undervisning, samarbete och administrativa uppgifter.
FLEX-verksamheten är till för de elevers vars svårigheter är så stora att det märkbart påverkar deras skolgång och välmående samt kan riskera deras framtid. FLEX-lärarens arbete är mångsidigt och kräver flera kompetenser. I arbetet ska FLEX-läraren stöda både elevens välbefinnande och lärande. Därtill har FLEX-läraren ett brett samarbete. Avhandlingen bidrar med kunskap om FLEX-verksamheten och FLEX-lärarens arbete ur ett lärarperspektiv. Forskningen inom området är begränsad och det finns lite kunskap kring FLEX-verksamheten. Med avhandlingen bidrar vi med forskning av FLEX-verksamheten ur ett lärarperspektiv och ger en djupare insikt i verksamheten och lärarens arbete.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [528]