Haku
Viitteet 1-10 / 14
"Det är en rikedom att vara flera yrkesgrupper tillsammans" : Ledares perspektiv på att leda mångprofessionella team inom småbarnspedagogiken
(2022)
Denna magisteravhandling fördjupar sig i ledare inom småbarnspedagogiks syn på det pedagogiska ledarskapet samt vad det innebär för dem att leda mångprofessionella team. Enligt Ruohola, Fonsén, Lahtinen, Salomaa och Reunamo ...
Socialt kompetenta flickor och fysiskt aktiva pojkar : En studie om hur genus konstrueras i barnets plan för småbarnspedagogik
(2022)
Denna magisteravhandling undersöker hur genus görs i den pedagogiska dokumentationen i småbarnspedagogiken. Grunderna för planen för småbarnspedagogik (Utbildningsstyrelsen, 2018) betonar en genussensitiv småbarnspedagogik, ...
Språkberikad undervisning i småbarnspedagogik och förskola : Lärarnas, vårdnadshavarnas och barnens synvinklar
(2022)
Avhandlingen är en studie av ett språkprogram för undervisning på två språk som har som mål att stärka den kommunikativa finskan i en tvåspråkig kommun med en stark svensktalande majoritetsbefolkning (Hansell & Björklund, ...
”Under den fria leken ska barnen själva få välja vad de vill göra” : Lärarnas uppfattningar av den fria leken i den småbarnspedagogiska verksamheten
(2022)
Magisteravhandlingen fördjupar sig i lärarnas uppfattningar av barns fria lek i småbarnspedagogiken samt på vilket sett lärarna anser att det ges utrymme för den fria leken i verksamheten. Leken är en inifrån styrd aktivitet ...
Utomhuspedagogikens inverkan på arbetet med ekologisk hållbarhet inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen
(2022)
Nyheter om klimatförändringens påverkningar på vår jord publiceras nuförtiden dagligen. Därför är det viktigt att lära sig att leva mer hållbart för att jordens bärförmåga inte ska överskridas. Småbarnspedagogiken har en ...
Samtal för barnets bästa : En kvalitativ studie om hur speciallärare inom småbarnspedagogik upplever den handledande rollen
(2022)
Syftet med denna studie är att undersöka hur speciallärare inom småbarnspedagogik upplever den handledande rollen. Utgående från syftet har följande två forskningsfrågor formulerats:
1. Hur upplever speciallärare möjligheter ...
”Kan vi leka med dynorna?” : Barnens och pedagogernas erfarenheter av kärnaktiviteter inom småbarnspedagogiken
(2022)
Denna magisteravhandling har utförts i samarbete med en privat organisation som anordnar småbarnspedagogik på 15 olika enheter. Studien har utgått från Vlasov m.fl. (2019) beskrivning av processkvaliteternas kärnfaktorer ...
Pedagogiskt ledarskap bland lärare inom småbarnspedagogik : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om sitt eget pedagogiska ledarskap
(2022)
Syftet med denna avhandling är att undersöka det pedagogiska ledarskapet ur ett småbarnspedagogiskt lärarperspektiv. För att tjäna syftet har en forskningsfråga formulerats:
Vilka olika sätt att uppfatta det egna ...
Sagotering som verktyg i arbete med nyanlända barn
(2022)
Inom småbarnspedagogiken framhålls inkludering av alla barn oberoende av stödbehov. Det innebär att också nyanlända barn som inte har ett gemensamt språk med barnen och lärarna i gruppen bör omfattas av inkluderingen. Detta ...