Selaus asiasanan mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 1-8 / 8
-
Elevens dalande motivation under slöjdarbete
(2023)Dalande motivation och möten med motstånd under slöjdarbete är ett vanligt förekommande fenomen. Syftet med avhandlingen är att undersöka vad som orsakar den dalande motivationen, hur den dalande motivationen uttrycks och ... -
Elevers skolprestationer och utbildningsmålsättningar i matematik - sambandet med deras självuppfattning och upplevda värderingar
(2020)Den kraft som driver människan framåt och styr val och målsättningar är motivation. Forskare menar att motivation påverkar elevers framgång i skolan, både gällande skolprestationer, välbefinnande och engagemang. Inom PISA ... -
Motivationsprofiler i matematik och deras samband med prestationer och kön i åk 5 och 6
(2024)I takt med att finländska högskoleutbildningar värdesätter matematik högre för antagning sänks också motivationen för ämnet bland unga, speciellt bland flickor. Detta ämnar föreliggande studie undersöka vidare med fokus ... -
Samband mellan klassrumsmålorienteringar, matematikmotivation och matematikprestationer
(2023)Forskningen kring klassrumsmålorienteringar har sitt ursprung i Achievement goal theory. Klassrumsmålorienteringar har visat sig vara en bidragande faktor till elevers matematikmotivation och hur de presterar i matematik. ... -
Tålamod och motivation : En flermetodsstudie av elevers tålamod och motivation i slöjdundervisningen
(2022)Tålamod är en viktig egenskap både i vardag, och i olika lärandesammanhang. I slöjdundervisningen är tålamodet speciellt viktigt för att kunna ta sig tiden att arbeta med, och kunna uthärda ett krävande slöjdarbete. En ... -
Utvecklingen av motivation hos låg-, medel- och högpresterande elever i Svenskfinland
(2022)Matematik blir en allt större del av samhället och matematikfärdigheter värderas allt högre på arbetsmarknaden. el Korrelationen mellan motivation och prestation har konstaterats av många forskare. Forskning visar även att ... -
Varför läser elever i årskurs 5–6 skönlitteratur? En studie kring elevernas egna motiveringar till läsning
(2021)Avhandlingen handlar om hur eleverna själva motiverar sin läsning av skönlitteratur, d.v.s. läsning av litteratur för nöjes skull. Som bakgrund fungerar oron över den minskade läskunnigheten och avsaknaden av elevernas ...