Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 69-88 / 537
-
"Det krävs inte mycket för att ge eleverna en aktivare skoldag!" : En kvalitativ studie om lärarstuderandes syn på en fysiskt aktiv skoldag
(Åbo Akademi, 2018)Syftet med vår avhandling är att undersöka hur lärarstuderande vid Åbo Akademi förhåller sig till rörelseintegration samt till en fysiskt aktiv skoldag. Avhandlingens forskningsfrågor är: 1. Hur ser lärarstuderande på ...Kokoteksti on luettavissa vain Kirjatornissa ja Academill-kirjastossa. -
”Det känns inte lika nervöst då de bara är genom datorn” : En intervjustudie om gymnasiestuderandes upplevelser av eklasstandem
(2022)Tandem som metod för språkinlärning har som syfte att skapa möten för elever med olika modersmål. Tanken är att skapa möjligheter för interaktion mellan elever med olika språklig bakgrund, med målet att de kan lära sig ... -
Det nationella möter det regionala : En fallstudie av statsunderstöd och skolutveckling i ett pedagogiskt ledarskapsperspektiv
(Åbo Akademi, 2019)Skolan har en utmaning i att följa den snabba samhällsutvecklingen och det finns konstant ett behov av att utveckla skolan. Nationella statsunderstöd är ett sätt att möjliggöra skolutveckling. Alla kommuner i Finland har ... -
"Det är en rikedom att vara flera yrkesgrupper tillsammans" : Ledares perspektiv på att leda mångprofessionella team inom småbarnspedagogiken
(2022)Denna magisteravhandling fördjupar sig i ledare inom småbarnspedagogiks syn på det pedagogiska ledarskapet samt vad det innebär för dem att leda mångprofessionella team. Enligt Ruohola, Fonsén, Lahtinen, Salomaa och Reunamo ... -
”Det är någonting annat som skulle behövas...” - Nya sätt för småbarnspedagogiken att stöda socialt utsatta barn
(2021)Barns välmående stöds kort- och långsiktigt genom att träna barns sociala och emotionella färdigheter (Jones et al. 2015, Puerta et al. 2016, Blewitt et al. 2018). Forskarna menar att goda sociala och ... -
"Det är något magiskt med vatten" : Specialklasslärares erfarenheter av simundervisning för elever i specialklass
(Åbo Akademi, 2019)För elever i specialklass kan skolans simundervisning vara en glädjefylld stund där elever förutom att träna sina simkunskaper även erbjuds goda träningsmöjligheter i olika vardagsfärdigheter. Vattnets egenskaper möjliggör ... -
”Det är som fyra, fyra och tre, tre, tre.”: En kvalitativ studie av små gruppers diskussioner och samarbete vid lösandet av ett matematiskt problem i tre olika länder i årskurs 6.
(Åbo Akademi, 2016)Avhandlingens syfte är att undersöka lösningsförslags uppkomst och behandling i små grupparbeten samt att ta reda på samband mellan samarbetsnivån och behandlingen av dessa lösningsförslag. Mina problemformuleringar är: - ... -
Diabetiker i klassrummet : En kvalitativ studie om hur lärare upplever en diabetikers skolvardag
(Åbo Akademi, 2018)Syftet med avhandlingen är att undersöka hur lärare upplever att det är att ha en diabetiker i klassen och hur de upplever att arbeta med en diabetiker i klassen samt hur samarbetet mellan skolan och hemmet fungerar. ... -
Didaktisk design av kundupplevelsen : En studie om kunders lärande av tutorials
(2023)Ett köpbeslut görs inte enbart utifrån egenskaperna hos en produkt eller tjänst. Många andra faktorer spelar in. Det är den totala kundupplevelsen som avgör. Kundupplevelsen innehåller många komponenter. Sinnen, beteenden, ... -
Differentiering i språkundervisningen : En kvalitativ intervjustudie om klasslärares olika sätt att differentiera språkundervisningen
(2022)Enligt Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014 ska elever som har svårigheter i språk få stöd i sitt lärande. För elever som är tvåspråkiga eller elever som har mera kunskap i finska/engelska behöver ... -
Differentiering och samundervisning – lärarstuderandes upplevelser av och tankar kring differentiering i matematik genom samundervisning
(Åbo Akademi, 2019)Avhandlingens syfte är att undersöka lärarstuderandes upplevelser av och tankar kring differentiering i matematik inom samundervisningssituationer i åk 6, åk 7 och åk 9. Utgående från syftet utformades tre forskningsfrågor: 1. ... -
Digi-manuell slöjd : En elevgrupps och lärares möte med 3D-modellering, 3D- skrivning och e-textilier i slöjdämnet.
(Åbo Akademi, 2019)Inom de senaste två decennierna har teknologi som används i skolor utvecklats i rask takt. Kombinationen av det digitala och det konkreta framhävs speciellt inom maker- rörelsen för att minska abstraktionen i digital ... -
Digital kalender i skolan : Ibruktagandet och hur lärarnas användning påverkas av omgivningen
(2023)Syftet med avhandlingen är att ur ett sociomateriellt perspektiv ta reda på hur en digital kalender kan omforma arbetsdagen, men också privatlivet, genom att alltid vara närvarande. Mer specifikt betyder det att avhandlingen ... -
Den digitala musikläraren : aktionsforskning om en digital lärmiljö i musikundervisning
(Åbo Akademi, 2015)Avhandlingens syfte är att ta reda på hur en digital lärmiljö kan fungera som ett didaktiskt komplement vid undervisning av ett instrument under skolans musiklektioner. Genom att observera den egna undervisningen i musik ...