”Det är någonting annat som skulle behövas...” - Nya sätt för småbarnspedagogiken att stöda socialt utsatta barn
Storbacka-Järvinen, Lena (2021)
Storbacka-Järvinen, Lena
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050428867
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050428867
Tiivistelmä
Barns välmående stöds kort- och långsiktigt genom att träna barns sociala och emotionella färdigheter (Jones et al. 2015, Puerta et al. 2016, Blewitt et al. 2018). Forskarna menar att goda sociala och emotionella färdigheter förebygger barns sociala utsatthet. Projektet Resursstarka barn – stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogikenhar som mål att hitta sätt för småbarnspedagogiken att stöda barns sociala utsatthet. Med social utsatthet menas i den här avhandlingen att det i barnets vardag syns svårigheter, men barnet förblir utan det stöd barnet behöver. Denna magisteravhandlinghar gjorts som en del av det kartläggningsarbetet som görs inom projektet.
Målet med avhandlingen är att belysa olika sätt för småbarnspedagogiken att stöda socialt utsatta barn. Syfte är med denna studie är att få fördjupad kunskap om hur personalen beskriver sitt arbete med socialt utsatta barn.Det här är en kvalitativ undersökning där datainsamlingen har gjorts genom fokusgruppintervju. Data har analyserats med hjälp av innehållsanalys.
Resultat belyser vikten av att stöda socialt utsatta barn genom att stöda barns självreglering, impulskontroll, att uttrycka och benämna känslor, samt kamratfärdigheter. Även att träna barns koncentration är relevant. Respondenterna framförde att de vill utveckla metoder som stöder samarbete i eget team, med vårdnadshavare och mångprofessionellt samarbete. Professionell tillväxt, såsom tid för utbildning, att ta i bruk nytt material och tid för självreflektion lyftes fram som relevanta saker.
Målet med avhandlingen är att belysa olika sätt för småbarnspedagogiken att stöda socialt utsatta barn. Syfte är med denna studie är att få fördjupad kunskap om hur personalen beskriver sitt arbete med socialt utsatta barn.Det här är en kvalitativ undersökning där datainsamlingen har gjorts genom fokusgruppintervju. Data har analyserats med hjälp av innehållsanalys.
Resultat belyser vikten av att stöda socialt utsatta barn genom att stöda barns självreglering, impulskontroll, att uttrycka och benämna känslor, samt kamratfärdigheter. Även att träna barns koncentration är relevant. Respondenterna framförde att de vill utveckla metoder som stöder samarbete i eget team, med vårdnadshavare och mångprofessionellt samarbete. Professionell tillväxt, såsom tid för utbildning, att ta i bruk nytt material och tid för självreflektion lyftes fram som relevanta saker.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [534]