Selaus asiasanan mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 1-5 / 5
-
"Det är en rikedom att vara flera yrkesgrupper tillsammans" : Ledares perspektiv på att leda mångprofessionella team inom småbarnspedagogiken
(2022)Denna magisteravhandling fördjupar sig i ledare inom småbarnspedagogiks syn på det pedagogiska ledarskapet samt vad det innebär för dem att leda mångprofessionella team. Enligt Ruohola, Fonsén, Lahtinen, Salomaa och Reunamo ... -
Konflikter mellan personalen på daghem : Daghemsföreståndares erfarenheter av konflikter, konfliktprevention och konflikthantering
(2024)Denna magisteravhandling undersöker daghemsföreståndares erfarenheter av konflikter, konfliktprevention samt konflikthantering på arbetsplatsen. För att besvara forskningsfrågorna har en kvalitativ metod använts samt ... -
“Ledaren lägger grunden för hur man har det på arbetsplatsen.” : En studie av ledares påverkan på arbetsglädje
(2024)Arbetsglädje är en positiv känsla man har över sitt arbete, att man känner meningsfullhet och andras uppskattning (Tufvesson, 2017). Sandberg (2006) konstaterar att relationen mellan ledare och dess medarbetare påverkar ... -
Rektorers uppfattningar av att leda yrkesutbildningsreformen
(2021)Juha Sipiläs regering gav år 2017 regeringspropositionen gällande reformen av yrkesutbildningen till riksdagen i Finland. År 2018 trädde Lag om yrkesutbildning 531/2017 i kraft. Yrkesutbildningsanordnarna i Finland fick ... -
Samundervisning ur ett rektorsperspektiv : En kvalitativ studie med fokus på rektorns ledarroll, lärares arbetssituation samt elevers inkludering och lärande
(2022)Samundervisning är en undervisningsmetod där två eller flera lärare, varav en av dem ofta besitter specialpedagogisk kunskap, samarbetar och undervisar tillsammans. Då lärarna samundervisar kan eleverna inkluderas i ett ...