På vilket sätt arbetar gymnasier i Svenskfinland med skolfrånvaro? : Analys av handlingsplaner
Lindroos, Alexandra (2023)
Lindroos, Alexandra
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231208152575
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231208152575
Tiivistelmä
Syftet med denna avhandling är att ta se på hur handlingsplaner för gymnasier i
Svenskfinland ser innehåller, hur de ingriper och arbetar vid frånvaro samt hur samarbetet kring frånvaro fördelas i det mångprofessionella teamet. Handlingsplanerna kommer att analyseras i relation till tidigare forskning. I denna avhandling betonas frånvaro i gymnasiet i och med den reviderade läroplanen som trädde i kraft 1.08.2021.
Skolfrånvaro i sig är ett aktuellt ämne, som behöver mer synlighet i forskning för att finna åtgärder för problemet. Med aktuellt syftas det på diskussioner i media, tidningsartiklar samt diskussioner i lärarrummet. Skolfrånvaron blir ett problem då den påverkar eleven såväl inlärningsmässigt som socialt. Genom att poängtera vikten av det förebyggande arbete, kunde vi arbeta med frånvaro på ett mer långsiktigt sätt. Det vore viktigt att studera handlingsplaner då det finns en gemensam plan för skolfrånvaro eftersom då behandlas alla elever jämlikt i arbetet kring skolfrånvaron i och med att det utgås ifrån gemensamma riktlinjer.
Metoden som används för denna avhandling är en kvalitativ textanalys. En kvalitativ
textanalys är passande för denna typ av studie, i och med att man bekantar sig noggrant med materialet och gör en systematisk och djupgående analys av materialet. Utifrån metoden och syftet har tre forskningsfrågor formulerats:
1. Hur ser handlingsplanerna för skolfrånvaro ut i finlandssvenska
gymnasier?
2. Vilka åtgärder använder sig gymnasierna av för att förebygga och ingripa
vid skolfrånvaro?
3. Hur fördelas arbetet kring skolfrånvaro i det mångprofessionella teamet?
Resultatet tyder på att handlingsplaner för skolfrånvaro finns i en viss mån i gymnasier i Svenskfinland. I min studie inkluderades tio handlingsplaner för skolfrånvaro som analyserades noggrant och resultatet presenterades. I handlingsplanerna beskrivs allt från förebyggande arbete till avbrytning av studier.
Sammanfattningsvis kan vi konstatera att handlingsplaner för skolfrånvaro används i gymnasiet i en viss mån. De tio handlingsplaner som analyserats har både likheter och skillnader i relation till tidigare forskning. Tidigare forskning poängterar vikten av
förebyggande arbete, medan enbart två av tio handlingsplaner hade utskrivet hur de arbetar förebyggande. En av de största skillnaderna mellan handlingsplanerna och tidigare forskning är att handlingsplanerna ingriper och inleder arbetet med skolfrånvaro i ett tidigare skede. Tidigare forskning beskriver ofta studerande som haft frånvaroproblematik en längre tid. Utgående från tidigare forskning kan eleverna ha varit från och till frånvarande flera månader före man ingriper i frånvaron. Handlingsplanerna tar fasta på det mångprofessionella teamet, medan fler av tidigare studier vill poängtera vikten av att inkludera hela familjen i arbetet kring frånvaron. Sammanfattningsvis kan man konstatera att handlingsplaner för skolfrånvaro ger en likvärdig grund i arbetet med skolfrånvaro och fungerar som ett hjälpmedel för undervisningspersonal då skolfrånvaron uppstår.
Svenskfinland ser innehåller, hur de ingriper och arbetar vid frånvaro samt hur samarbetet kring frånvaro fördelas i det mångprofessionella teamet. Handlingsplanerna kommer att analyseras i relation till tidigare forskning. I denna avhandling betonas frånvaro i gymnasiet i och med den reviderade läroplanen som trädde i kraft 1.08.2021.
Skolfrånvaro i sig är ett aktuellt ämne, som behöver mer synlighet i forskning för att finna åtgärder för problemet. Med aktuellt syftas det på diskussioner i media, tidningsartiklar samt diskussioner i lärarrummet. Skolfrånvaron blir ett problem då den påverkar eleven såväl inlärningsmässigt som socialt. Genom att poängtera vikten av det förebyggande arbete, kunde vi arbeta med frånvaro på ett mer långsiktigt sätt. Det vore viktigt att studera handlingsplaner då det finns en gemensam plan för skolfrånvaro eftersom då behandlas alla elever jämlikt i arbetet kring skolfrånvaron i och med att det utgås ifrån gemensamma riktlinjer.
Metoden som används för denna avhandling är en kvalitativ textanalys. En kvalitativ
textanalys är passande för denna typ av studie, i och med att man bekantar sig noggrant med materialet och gör en systematisk och djupgående analys av materialet. Utifrån metoden och syftet har tre forskningsfrågor formulerats:
1. Hur ser handlingsplanerna för skolfrånvaro ut i finlandssvenska
gymnasier?
2. Vilka åtgärder använder sig gymnasierna av för att förebygga och ingripa
vid skolfrånvaro?
3. Hur fördelas arbetet kring skolfrånvaro i det mångprofessionella teamet?
Resultatet tyder på att handlingsplaner för skolfrånvaro finns i en viss mån i gymnasier i Svenskfinland. I min studie inkluderades tio handlingsplaner för skolfrånvaro som analyserades noggrant och resultatet presenterades. I handlingsplanerna beskrivs allt från förebyggande arbete till avbrytning av studier.
Sammanfattningsvis kan vi konstatera att handlingsplaner för skolfrånvaro används i gymnasiet i en viss mån. De tio handlingsplaner som analyserats har både likheter och skillnader i relation till tidigare forskning. Tidigare forskning poängterar vikten av
förebyggande arbete, medan enbart två av tio handlingsplaner hade utskrivet hur de arbetar förebyggande. En av de största skillnaderna mellan handlingsplanerna och tidigare forskning är att handlingsplanerna ingriper och inleder arbetet med skolfrånvaro i ett tidigare skede. Tidigare forskning beskriver ofta studerande som haft frånvaroproblematik en längre tid. Utgående från tidigare forskning kan eleverna ha varit från och till frånvarande flera månader före man ingriper i frånvaron. Handlingsplanerna tar fasta på det mångprofessionella teamet, medan fler av tidigare studier vill poängtera vikten av att inkludera hela familjen i arbetet kring frånvaron. Sammanfattningsvis kan man konstatera att handlingsplaner för skolfrånvaro ger en likvärdig grund i arbetet med skolfrånvaro och fungerar som ett hjälpmedel för undervisningspersonal då skolfrånvaron uppstår.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [597]