Nurmijärven linja-autoliikenteen järjestämismalli
Anttila, Tero; Airaksinen, Simo; Rantala, Annika; Lehto, Aino; Wallin, Johanna; Aalto, Pekka (2012-12)
Anttila, Tero
Airaksinen, Simo
Rantala, Annika
Lehto, Aino
Wallin, Johanna
Aalto, Pekka
Uudenmaan ELY-keskus
12 / 2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-257-673-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-257-673-6
Tiivistelmä
Joukkoliikenteen järjestämistavat muuttuvat uudistuneen lainsäädännön vuoksi vuodesta 2014 alkaen. Ratkaisun uudesta järjestämistavasta tekee joukkoliikennelain mukainen toimivaltainen viranomainen, joka Nurmijärven linja-autoliikenteessä on Uudenmaan ELYkeskus.
Tämän selvityksen tarkoituksena on valmistella Uudenmaan ELY-keskuksen ratkaisua linja-autoliikenteen järjestämistavasta
Nurmijärven seudulla. Selvityksessä on kuvattu lainsäädännön muutokset sekä millaiset vaihtoehtoiset järjestämistavat ovat mahdollisia. Järjestämistapavaihtoehdot sekä niiden hyvät ja huonot puolet on kuvattu LVM:n Linja-autotyöryhmän työn pohjalta.
Vaihtoehdoista on valittu Nurmijärven seudulle eri liikennealueille parhaiten soveltuvat mallit. Selvityksessä esitetään markkinaehtoista mallia pitkämatkaiseen Helsingistä Nurmijärven kautta pohjoiseen suuntautuvaan liikenteeseen. Nurmijärvi-Helsinki sekä Nurmijärven sisäinen liikenne esitetään kilpailutettavaksi alueellisina
käyttöoikeussopimuksina. Rajamäki-Hyvinkää sekä Klaukkala-Kivistö liikenteeseen esitetään reittipohjaista käyttöoikeussopimusta sekä bruttomallia. Kustannusvaikutuksia on arvioitu alueellisen käyttöoikeussopimusliikenteen osalta. Arviossa on tuotu lähinnä esiin ne muutostekijät, jotka voivat aiheuttaa muutoksia kustannuksiin.
Työn yhteydessä on valmisteltu alueellisen käyttöoikeussopimuksen tarjousasiakirjat, jotka ovat raportin liitteenä. Lisäksi on valmisteltu
kunta/ELY -sopimus. Sätten att ordna kollektivtrafi ken ändras på grund av ny lagstiftning med början 2014. Beslutet om det nya arrangemanget ska
fattas av en behörig myndighet enligt kollektivtrafi klagen. I busstrafi ken i Nurmijärvi är denna myndighet ELY-centralen i Nyland.
Syftet med denna utredning är att bereda ELY-centralens beslut om hur busstrafi ken ska ordnas i Nurmijärviregionen.
I utredningen beskrivs förändringarna i lagstiftningen och vilka alternativa arrangemangen som är möjliga. Alternativen samt
deras goda och dåliga sidor beskrivs utgående från arbetet i KM:s Bussarbetsgrupp. Av alternativen har de modeller som bäst
passar de olika trafi kområdena i Nurmijärviregionen valts ut.
I utredningen presenteras en marknadsbestämd modell för den långväga trafi ken från Helsingfors norrut via Nurmijärvi. För trafi
ken Nurmijärvi-Helsingfors och den interna trafi ken i Nurmijärvi föreslås ett regionalt koncessionsavtal som konkurrensutsätts.
För trafi ken Rajamäki-Hyvinge och Klövskog-Kivistö föreslås ett ruttbaserat koncessionsavtal och en bruttomodell.
Kostnadseffekterna har uppskattats för den regionala koncessionsavtalstrafi ken. I uppskattningen har närmast de förändringsfaktorer
beaktats som kan orsaka ändrade kostnader.
I samband med arbetet utformades de anbudshandlingar för ett regionalt koncessionsavtal som är bifogade rapporten. Dessutom
bereddes avtalet kommun/ELY.
Tämän selvityksen tarkoituksena on valmistella Uudenmaan ELY-keskuksen ratkaisua linja-autoliikenteen järjestämistavasta
Nurmijärven seudulla. Selvityksessä on kuvattu lainsäädännön muutokset sekä millaiset vaihtoehtoiset järjestämistavat ovat mahdollisia. Järjestämistapavaihtoehdot sekä niiden hyvät ja huonot puolet on kuvattu LVM:n Linja-autotyöryhmän työn pohjalta.
Vaihtoehdoista on valittu Nurmijärven seudulle eri liikennealueille parhaiten soveltuvat mallit. Selvityksessä esitetään markkinaehtoista mallia pitkämatkaiseen Helsingistä Nurmijärven kautta pohjoiseen suuntautuvaan liikenteeseen. Nurmijärvi-Helsinki sekä Nurmijärven sisäinen liikenne esitetään kilpailutettavaksi alueellisina
käyttöoikeussopimuksina. Rajamäki-Hyvinkää sekä Klaukkala-Kivistö liikenteeseen esitetään reittipohjaista käyttöoikeussopimusta sekä bruttomallia. Kustannusvaikutuksia on arvioitu alueellisen käyttöoikeussopimusliikenteen osalta. Arviossa on tuotu lähinnä esiin ne muutostekijät, jotka voivat aiheuttaa muutoksia kustannuksiin.
Työn yhteydessä on valmisteltu alueellisen käyttöoikeussopimuksen tarjousasiakirjat, jotka ovat raportin liitteenä. Lisäksi on valmisteltu
kunta/ELY -sopimus.
fattas av en behörig myndighet enligt kollektivtrafi klagen. I busstrafi ken i Nurmijärvi är denna myndighet ELY-centralen i Nyland.
Syftet med denna utredning är att bereda ELY-centralens beslut om hur busstrafi ken ska ordnas i Nurmijärviregionen.
I utredningen beskrivs förändringarna i lagstiftningen och vilka alternativa arrangemangen som är möjliga. Alternativen samt
deras goda och dåliga sidor beskrivs utgående från arbetet i KM:s Bussarbetsgrupp. Av alternativen har de modeller som bäst
passar de olika trafi kområdena i Nurmijärviregionen valts ut.
I utredningen presenteras en marknadsbestämd modell för den långväga trafi ken från Helsingfors norrut via Nurmijärvi. För trafi
ken Nurmijärvi-Helsingfors och den interna trafi ken i Nurmijärvi föreslås ett regionalt koncessionsavtal som konkurrensutsätts.
För trafi ken Rajamäki-Hyvinge och Klövskog-Kivistö föreslås ett ruttbaserat koncessionsavtal och en bruttomodell.
Kostnadseffekterna har uppskattats för den regionala koncessionsavtalstrafi ken. I uppskattningen har närmast de förändringsfaktorer
beaktats som kan orsaka ändrade kostnader.
I samband med arbetet utformades de anbudshandlingar för ett regionalt koncessionsavtal som är bifogade rapporten. Dessutom
bereddes avtalet kommun/ELY.
Kokoelmat
- Raportteja [1099]