Haku
Viitteet 1-10 / 10
Självuppfattning i matematik : En viktig prediktor för matematikångest, matematikfärdigheter och motivation för matematik
(2023)
Matematik är ett av de viktigaste läroämnena i skolan eftersom kunskaper i matematik är centrala både i arbetslivet och vardagen. Finländska studier har dock visat att elevers matematikkunskaper har minskat betydligt. Till ...
Mobilspelet Magis i undervisningen : En fenomenologisk fallstudie om klasslärares upplevelser
(2023)
Temat för avhandlingen är mobilspelet Magis – En berättelse om Runlunden. Spelet är utarbetat i samarbete mellan Mieli psykisk hälsa Österbotten och Institutionen för psykologi vid Jyväskylä universitet, och arbetsgruppen ...
Särbegåvade barn och skola - i föräldraperspektiv
(2023)
Det övergripande syftet med denna avhandling är att lyfta fram begreppet särbegåvning inom ramen för grundläggande utbildning, ur ett föräldraperspektiv. Utgående från syftet
har tre forskningsfrågor utformats:
1. Hur ...
Sambandet mellan välbefinnande och skolprestationer : En empirisk studie kring lärares arbete med välbefinnande och relationer för att främja elevers skolprestationer
(2023)
Genomförda Pisa-undersökningar påvisar att ungdomars välbefinnande blir allt sämre, vilket även syns bland finländska ungdomars svar i enkäten Hälsa i skolan som genomförs av Institutet för hälsa och välfärd. Syftet med ...
Matematikångest och välmående bland elever i årskurs 7–9
(2023)
Elever kan mötas av motgångar och dåligt mående inom skolvärlden och ångest är en av de faktorer som bidrar till detta. Olika former av ångest har ökat under de senaste åren och en av dessa är matematikångest. Matematikångest ...
Språk- och kunskapsutvecklande undervisning i grundskolan : Kollegialt utvecklingsarbete ur lärarperspektiv
(2023)
Språk- och kunskapsutvecklande arbete innebär att stöda elever med annat modersmål i undervisningen och att de elever ska utveckla kunskap inom kunskapsspråket. Språkinriktad undervisning ska vara inkluderande och ge samma ...
Beredskapen bland lärare inom småbarnspedagogik att bemöta och identifiera barn från våldsamma hem
(2023)
Syftet med studien är att ta reda på vilken beredskap lärare inom småbarnspedagogik har för att bemöta och identifiera barn från våldsamma hem. Vilken sorts beredskap det finns hos arbetsgemenskapen och vilken beredskap ...
Pedagogiskt ledarskap i förskolan : Förskollärares uppfattningar om eget pedagogiskt ledarskap
(2023)
Syftet med denna avhandling är att i en förskolekontext och ur ett lärarperspektiv undersöka pedagogiskt ledarskap. Därmed har denna forskningsfråga formulerats: Vilka uppfattningar har lärare inom småbarnspedagogik om ...
Finskspråkiga gymnasieelevers erfarenheter av klasstandem som undervisningsmodell : En kvalitativ enkätstudie
(2023)
Språkundervisningen kan lätt bli monoton och då erbjuder klasstandem en möjlig metod att variera undervisningen. Tandem grundar sig på tanken att två personer med olika modersmål interagerar med varandra för att i ömsesidigt ...