Mt 6112 Kuokkalantien parantaminen, Jyväskylä : Aluevaraussuunnitelma
A-Insinöörit Suunnittelu Oy (2018-06)
A-Insinöörit Suunnittelu Oy
Keski-Suomen ELY-keskus
06 / 2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-690-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-690-7
Tiivistelmä
Jyväskylässä sijaitseva maantie 6112 Kuokkalantie on osa ns. Kuokkalan kehäväylää. Maantie on tarkoitus muuttaa kaduksi kaavoituksen edetessä. Kuokkalantien pohjoispään liittymät ovat valo-ohjaamattomia kolmi- tai nelihaaraisia tasoliittymiä, joiden toimivuus heikkenee ruuhka-aikaan ja jonot kasvavat pitkiksi. Työn taustalla on huoli moottoritien ramppiliittymän heikkenevästä toimivuudesta liikennemäärien kasvaessa, sekä alueen toimijoiden kokema tarve liittymien parantamisesta. Tarkastelualueen pyöräilyn ja jalankulun reiteillä on epäjatkuvuuskohtia, joten työssä on selvitetty myös yhtenäisen jalankulku- ja pyöräilyreitin järjestämistä alueelle.
Liittymien parantamiseksi tarkasteltiin vaihtoehtoisina ratkaisuina kiertoliittymää tai valo-ohjattua liittymää. Ramppiliittymässä ainoaksi vaihtoehdoksi jää valo-ohjaus, sillä tilaa on rajallisesti. Vaajakoskentien ja Valmetintien liittymissä sekä kiertoliittymä että valo-ohjaus ovat mahdollisia ratkaisuja. Toteutettava ratkaisu valitaan jatkosuunnittelussa. Kaikki esitetyt vaihtoehdot parantavat liittymien toimivuutta ja liikenneturvallisuutta.
Kammintien (katu) varteen esitetään uuden jalankulku- ja pyörätien rakentamista välille voimalaitos–Viherlandia. Kammintien pohjoispäässä jalankulku- ja pyörätie siirretään kadun pohjoispuolelta eteläpuolelle, jolloin se tukee paremmin yleiskaavan mukaista pyöräilyn pääreittiä, ja Valmetintien ylitys tapahtuu turvallisemmassa ja luontevammassa kohdassa.
Aluevaraussuunnitelma toimii jatkosuunnittelun lähtökohtana. Suunnitelmaa ei viedä nähtäville, vaan sen käsittely tapahtuu mahdollisten kaavamuutosten sekä tie- ja katusuunnitelmien nähtävillä olon kautta.
Liittymien parantamiseksi tarkasteltiin vaihtoehtoisina ratkaisuina kiertoliittymää tai valo-ohjattua liittymää. Ramppiliittymässä ainoaksi vaihtoehdoksi jää valo-ohjaus, sillä tilaa on rajallisesti. Vaajakoskentien ja Valmetintien liittymissä sekä kiertoliittymä että valo-ohjaus ovat mahdollisia ratkaisuja. Toteutettava ratkaisu valitaan jatkosuunnittelussa. Kaikki esitetyt vaihtoehdot parantavat liittymien toimivuutta ja liikenneturvallisuutta.
Kammintien (katu) varteen esitetään uuden jalankulku- ja pyörätien rakentamista välille voimalaitos–Viherlandia. Kammintien pohjoispäässä jalankulku- ja pyörätie siirretään kadun pohjoispuolelta eteläpuolelle, jolloin se tukee paremmin yleiskaavan mukaista pyöräilyn pääreittiä, ja Valmetintien ylitys tapahtuu turvallisemmassa ja luontevammassa kohdassa.
Aluevaraussuunnitelma toimii jatkosuunnittelun lähtökohtana. Suunnitelmaa ei viedä nähtäville, vaan sen käsittely tapahtuu mahdollisten kaavamuutosten sekä tie- ja katusuunnitelmien nähtävillä olon kautta.
Kokoelmat
- Raportteja [1088]