Haku
Viitteet 1-10 / 12
Logopedistuderandes syn på framtida arbete med klienter med afasi - Betydelsen av praktisk erfarenhet under utbildningen
(2022)
En vanlig följd av stroke är språkstörningen afasi, som innebär bland annat varierande svårigheter med språkproduktion, språkförståelse, läsning och skrivning. Förekomsten av afasi ökar årligen i takt med att insjuknanden ...
Kartläggning av daghemspersonalens AKK-användning för barn med språksvårigheter
(2022)
Utifrån flera studier har det visat sig att det förekommer en språkstörning hos ungefär 7 % av befolkningen. För de barn som har svårigheter att uttrycka sig är det betydelsefullt att man erbjuder stödåtgärder för en så ...
Samband mellan barns tidiga språkutveckling och daghemsfaktorer
(2022)
När barn är i två års ålder är språkinlärning en avgörande del av deras utveckling. Olika faktorer i omgivningen kan påverka barns tidiga språkutveckling, och därför är det viktigt att kartlägga dessa faktorer. Till exempel ...
Distanstalterapi för barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar - Upplevelser och attityder hos talterapeuter och vårdnadshavare
(2022)
Distanstalterapi är talterapi som ges på distans genom ett tekniskt hjälpmedel. Det rekommenderas att barnklienter har en distansassistent under distanstalterapin, som hjälper till med övningarna och tekniken. Neuropsykiatriska ...
Pilotstudie : Feminiserande röstterapins effekt på grundtonsfrekvensen i spontantalet hos personer med könsinkongruens
(2022)
Syftet med denna magisteravhandling var att utreda effekten av feminiserande röstterapi på spontantalet hos personer med könsinkongruens. Könsinkongruens definieras som en konflikt mellan personens könsidentitet och det ...
Gester och ordförrådsutveckling - sambandet mellan användningen av gester vid 13 månaders ålder och expressivt ordförråd vid 24 månaders ålder
(2022)
Innan barn börjar producera tal använder de gester och ljudande. Gester är rörelser i ansikte och kropp som används för att underlätta kommunikationen. Barn börjar använda gester mellan 8–14 månaders ålder och de första ...
Cultural competence in speech-language pathology : Finnish speech language pathologists’ experience of cultural competence in service delivery
(2022)
It is expected of speech-language pathologists (SLPs) to be able to act in multilingual and multicultural contexts. SLPs are required to have the ability to identify their limits in language proficiency and cultural knowledge ...
Effekten av LSVT-inspirerad talterapi i grupp för personer med Parkinsons sjukdom
(2022)
Parkinsons sjukdom (PS) är en progredierande neurodegenerativ sjukdom som även kan påverka tal- och röstfunktioner. Lee Silverman Voice Treatment (LSVT) är en terapimetod utvecklad för röstproblem som uppstår till följd ...
Finländska talterapeuters upplevelse kring samarbete med taltolka : - En enkätundersökning
(2022)
Flerspråkighet blir allt vanligare i Finland, liksom i hela världen. Att erbjuda vård på personens modersmål tryggas genom lag. Taltolken och talterapeuten samarbetar i situationer där ett gemensamt språk fattas mellan ...
Lärarnas kunskap om och användning av digitala läs- och skrivverktyg i årskurserna 7 - 12 i Svenskfinland
(2022)
Läsning är en kulturellt betingad färdighet och det finns inte ett speciellt utvecklingsförlopp som alla barn går igenom som till exempel med talet, som är en färdighet som utvecklas naturligt. Läs- och skrivsvårigheter ...