Kartläggning av daghemspersonalens AKK-användning för barn med språksvårigheter
Laine, Julia (2022)
Laine, Julia
2022
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301051674
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301051674
Tiivistelmä
Utifrån flera studier har det visat sig att det förekommer en språkstörning hos ungefär 7 % av befolkningen. För de barn som har svårigheter att uttrycka sig är det betydelsefullt att man erbjuder stödåtgärder för en så optimal språkutveckling som möjligt. Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) är ett begrepp som används för olika kommunikationsmetoder som stöder kommunikationen mellan individer som har tal- och språksvårigheter. AKK innebär alla kommunikationssätt som inte innefattar talet. Barns språkutveckling är starkt beroende av språklig stimulering från omgivningen. Att stöda barns språkutveckling i daghemsålder är essentiellt med tanke på språkutvecklingen.
Studiens syfte var att kartlägga hur mycket och vilken form av AKK daghemspersonal använder med barn som har språksvårigheter, hurdan deras kunskap om AKK är och om deras upplevelser kring AKK-användning.
Materialet för avhandlingen samlades in på hösten 2022 genom att skicka ut en enkät till Småbarnspedagogikens lärarförbunds (SLF) svenskspråkiga medlemmar. Sammanlagt 31 personer fyllde i enkäten.
Resultaten i studien visar att flera olika typer av AKK implementeras i daghemmens vardagliga program och rutiner. Majoriteten av deltagarna uppgav att det finns barn med språksvårigheter i den barngrupp de arbetar i. De mest frekvent rapporterade språksvårigheterna var fonologiska svårigheter, receptiva svårigheter, och expressiva svårigheter. Daghemspersonalen verkar ha en förståelse om AKK:s ändamål och nytta. Det förekom en viss osäkerhet om användningen av AKK och en stor önskan om mera kunskap om AKK och om handledning på arbetsplatsen. Slutligen tyder studiens resultat på behovet av att öka på insatsen i AKK-utbildningar och -fortbildningar för daghemspersonal.
Studiens syfte var att kartlägga hur mycket och vilken form av AKK daghemspersonal använder med barn som har språksvårigheter, hurdan deras kunskap om AKK är och om deras upplevelser kring AKK-användning.
Materialet för avhandlingen samlades in på hösten 2022 genom att skicka ut en enkät till Småbarnspedagogikens lärarförbunds (SLF) svenskspråkiga medlemmar. Sammanlagt 31 personer fyllde i enkäten.
Resultaten i studien visar att flera olika typer av AKK implementeras i daghemmens vardagliga program och rutiner. Majoriteten av deltagarna uppgav att det finns barn med språksvårigheter i den barngrupp de arbetar i. De mest frekvent rapporterade språksvårigheterna var fonologiska svårigheter, receptiva svårigheter, och expressiva svårigheter. Daghemspersonalen verkar ha en förståelse om AKK:s ändamål och nytta. Det förekom en viss osäkerhet om användningen av AKK och en stor önskan om mera kunskap om AKK och om handledning på arbetsplatsen. Slutligen tyder studiens resultat på behovet av att öka på insatsen i AKK-utbildningar och -fortbildningar för daghemspersonal.
Kokoelmat
- 6163 Logopedia [73]