Haku
Viitteet 1-8 / 8
Behovet att utveckla stödmaterial för att öka lärares beredskap att integrera digitala verktyg i slöjdundervisningen
(2023)
Undervisningen ska följa samhällsutvecklingen och lärarna ska ha insikt i hurudana kunskaper eleverna behöver i framtiden. För att kunna främja elevernas användande av digitala verktyg behöver först och främst lärarna ha ...
Norden i Finlands skola : En läroboksanalys om hur de nordiska länderna och samerna behandlas i finländska läromedel
(2023)
I följande avhandling behandlas hur mycket de nordiska länderna och språken samt samerna och deras språk syns till i finländska läromedel. Syftet med avhandlingen är att ta reda på vad dagens finländska högstadieelever får ...
Ledarskap inom undervisningen : En kvalitativ studie kring nyutexaminerade och erfarna klasslärares syn på ledarskap
(2023)
Syftet med denna avhandling är att undersöka nyutexaminerade och erfarna klasslärares syn på ledarskap i klassrummet och hur de utgående från sitt ledarskap fångar elevernas uppmärksamhet. Vi har valt att använda oss av ...
Den helhetsskapande undervisningens didaktiska möjligheter och utmaningar : Fem klasslärares berättelser om användning av helhetsskapande inslag i undervisningen
(2023)
Helhetsskapande undervisning är ett elevaktivt arbetssätt där läroämnenas olika perspektiv förenas för att eleverna ska få en bredare förståelse för fenomenet som diskuteras. Både John Dewey och Jean Piaget har varit stora ...
From Page to “Stage” : An Exploration of Creative Arts in Language Learning in Primary Education
(2023)
This master’s thesis explores how elements of creative arts (drama, music, visual arts, and dance) can be integrated as part of language teaching and learning in primary education. Conducted methodologically as arts-based ...
Förebygga störande beteende i undervisningen : En kvalitativ undersökning om lärares uppfattningar om störande beteende och förebyggande metoder
(2023)
I dagens samhälle är störande beteende ett alltmer förekommande bekymmer i undervisningen. Störande beteende innefattar allt beteende som har en negativ inverkan för en själv och andra och som skadar lärmiljön. Om beteendet ...
Klasslärare och klimatförändringen : En kvalitativ undersökning av klasslärares syn på undervisningen om klimatförändringen
(2023)
Barn bör få undervisning om klimatförändringen för att klara av den osäkra framtiden den medför. Avhandlings syfte är därför att undersöka hur klasslärare skulle förklara klimatförändringen för sina elever och vad klasslärarnas ...
Mobilspelet Pelimos potential i undervisningen : En walkthrough metod
(2023)
Avhandlingens tema är mobilspelet Pelimo. Spelet är utarbetat av Åbo universitet, Åbo yrkesinstitut, Humanistiska yrkeshögskolan och finansierat av Utbildningsstyrelsen. Målet med spelet Pelimo är att med hjälp av de olika ...