Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 441-460 / 567
-
Slöjdlärares upplevelser av distansperioden våren 2020
(2021)Distansperioden våren 2020 blev ett faktum för att stävja smittspridningen av infektionssjukdomen covid-19. Syftet med denna studie är att beskriva slöjdlärares upplevelser av distansndervisningen som genomfördes under ... -
”Slöjdämnet borde förbereda eleverna på att anpassa sitt kunnande till verklighetens behov” : Medelålderspersoners syn på vardagsnyttan med teknisk slöjd inom den grundläggande utbildningen
(Åbo Akademi, 2018)Slöjdämnets existens i Norden har på senare tid ifrågasatts av utomstående personer som anser att slöjden inte hör hemma i dagens högteknologiska samhälle. I min kandidatavhandling, Söderström (2016), fokuserades den ... -
Sociala medier som en del av slöjdundervisningen. : En studie om användningen av sociala medier i slöjdundervisningen.
(2022)Sociala medierna har blivit en allt vanligare del av barn och ungas vardag. Varför inte utnyttja dessa i undervisningen. Slöjdundervisningen består långt av planering av olika produkter och arbetet kring hela slöjdprocessen. ... -
Socialt kompetenta flickor och fysiskt aktiva pojkar : En studie om hur genus konstrueras i barnets plan för småbarnspedagogik
(2022)Denna magisteravhandling undersöker hur genus görs i den pedagogiska dokumentationen i småbarnspedagogiken. Grunderna för planen för småbarnspedagogik (Utbildningsstyrelsen, 2018) betonar en genussensitiv småbarnspedagogik, ... -
Special- och klasslärarstuderandes rollfördelning och modellanvändning i samundervisning : En kvalitativ studie om samundervisningsinslag under praktik
(Åbo Akademi, 2020)Avhandlingens syfte är att är att undersöka hur lärarstuderande organiserar samundervisning i modersmål under en praktikperiod. Utifrån detta formulerades två forskningsfrågor: 1. Vilka modeller använder studerandena i ... -
Speciallärare och specialklasslärare i Svenskfinland : En undersökning om finlandssvenska speciallärares och specialklasslärares arbetsbild och arbetstrivsel
(Åbo Akademi, 2019)Sedan revideringen av lagen om den grundläggande utbildningen har speciallärarnas och specialklasslärarnas arbetsbild utvecklats och blivit mer omfattande. Digitaliseringen och nedskärning av resurser har obefogat ökat ... -
Speciallärarens yrkesroll på gymnasiet
(2021)Speciallärarens yrkesroll på gymnasiet är förtillfället i ett förändringsskede. Den första augusti 2021 tas en ny gymnasielag i bruk som kräver att gymnasier skall erbjuda specialundervisning åt de studerande. ... -
Speciallärares arbete med elever med ångest i årskurs 7-9
(Åbo Akademi, 2019)Ångest har ökat explosionsartat de senaste åren, i synnerhet bland ungdomar. För att kunna tackla den här problematiken är det viktigt att i synnerhet speciallärare i årskurserna 7–9 har en grundkunskap och -förståelse för ... -
Speciallärares perspektiv på mobbning i årskurserna 7–9 i finlandssvenska skolor
(2020)Mobbning är ett betydande folkhälsoproblem hos barn och unga över hela världen. Idag har lärarna en viktig roll i det mobbningsförebyggande arbetet i skolan men trots det upplever många av dem att deras kunskaper inte ... -
Speciallärares samarbete med lärarkollegor i svenskspråkiga skolor i Finland
(Åbo Akademi, 2019) -
Speciallärares syn på implementeringen av trestegsstödet i förskolan
(2024)År 2011 togs trestegsstödet nationellt i bruk med målsättningen att ge tidiga stödinsatser åt barn direkt behov uppstår och på jämlika grunder. Trestegsstödet gällande lagändringen år 2011 berör förskolor och grundläggande ... -
Speciallärarsamarbete kring barn med särskilt stöd vid övergången från förskola till skola
(2021)Syftet med avhandlingen var att ta reda på hur speciallärare inom förskola och skola samarbetar kring barn med särskilt stöd inför stadieövergången till skolan samt hur strukturen för speciallärarsamarbetet över stadiegränsen ... -
Specialpedagogisk handledning som stöd för inkludering av elever med en synnedsättning – en fallstudie
(2021)I och med inkludering har alla elever med synnedsättning rätten till allmän undervisning. Det här kan ställa höga krav på lärare, eftersom det oftast inte finns specialkunnande inom synnedsättning i skolor. Handledning ... -
Specialpedagogiskt stöd i läsning i årskurs 1–2 i finlandssvenska skolor
(Åbo Akademi, 2019)Förmågan att läsa är en grundläggande färdighet och en förmåga som behövs för att man ska kunna leva ett fullvärdigt liv i dagens samhälle. En av skolans mest grundläggande uppgifter är följaktligen att lära eleverna läsa. ... -
“Spindeln i nätet” : Ambulerande speciallärare inom småbarnspedagogik och deras uppfattning om sin arbetsroll vid stödåtgärder
(2023)Ambulerande speciallärare inom småbarnspedagogik har en mångfacetterad roll. Sedan lag om småbarnspedagogik (540/2018) trädde i kraft år 2018 samt genomgick en reform år 2022, har speciallärarens roll och ansvar genomgått ... -
Splittrade uppfattningar om gemensam åskådningsundervisning : En diskursanalys av argumentationen för och emot gemensam undervisning i religion och livsåskådningskunskap i Kyrkslätt kommun
(Åbo Akademi, 2018)Religionsundervisning är ett laddat diskussionsämne. Ska Finland fortsätta med den separerande religionsundervisningen, där elever undervisas i grupper med andra elever från samma samfund? Eller ska vi gå i resten av de ... -
Sportjournalisters syn på mångfald - en fallstudie av Yle Sporten
(2021)Det övergripande syftet med den här avhandlingen är att undersöka hur sportjournalister beaktar mångfaldsfrågor i sin medierapportering. Mer specifikt undersöks vilken status idrottare med funktionsnedsättning ... -
Språk- och kunskapsutvecklande undervisning i grundskolan : Kollegialt utvecklingsarbete ur lärarperspektiv
(2023)Språk- och kunskapsutvecklande arbete innebär att stöda elever med annat modersmål i undervisningen och att de elever ska utveckla kunskap inom kunskapsspråket. Språkinriktad undervisning ska vara inkluderande och ge samma ...