Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa 512 Liiketaloustiede
Viitteet 167-186 / 436
-
How to identify the right collaboration partner? : A qualitative study of Finnish Instagram micro-influencers
(2023)The study explores the decision-making process of Finnish micro-influencers when identifying collaboration partners for influencer marketing campaigns. It particularly emphasizes the role of personal branding, strategic ... -
HR-personal – mamma, terapeut och städerska? : En kvalitativ studie om hur yrkesutövare inom HR formar sin yrkesidentitet
(Åbo Akademi, 2020)Denna avhandling är en studie om hur HR-anställda inom olika HR-roller och branscher formar sin yrkesidentitet. Formas yrkesidentitet individuellt eller socialt? Eller är identitet individuellt eller kollektivt ... -
Hur går finländska små och medelstora företag i konkurs? : En identifiering av konkursprocesserna med hjälp av nyckeltal
(Åbo Akademi, 2020)Forskning inom konkursprediktion har fokuserat på att hitta de lämpligaste modellerna för att prediktera konkurs med hög tillförlitlighet. Tillförlitligheten påverkas av huruvida nyckeltalen försämras systematiskt då ... -
Hur individer fattar ekonomiska beslut : En systematisk litteraturstudie
(2021)Dagligen står människan inför olika beslut som ska fattas. Vissa beslut är rationella och andra irrationella. Vad som anses vara rationellt kan variera, och vad är det som påverkar ett beslutsfattande? Konsekvenserna av ... -
Hur kan man mäta användarupplevelsemognaden i företag?
(Åbo Akademi, 2019) -
Hur kan nyckeltal och icke-finansiella faktorer tillämpas i konkursprediktionssyfte? : En studie av finska små och medelstora företag
(Åbo Akademi, 2019)Forskning inom konkursprediktion har en lång historia. Ett antal olika modeller har utvecklats i syfte att så noggrant som möjligt förutspå konkurser, för att därmed kunna undvika eller lindra deras konsekvenser. Forskning ... -
Hur kan återvinningsgraden höjas? : En studie i skärningspunkten mellan Theory of Planned Behavior, marknadskommunikation och unga urbana konsumenters intention att sortera hushållsavfall
(2022)Över 80 % av de sopor som slängs i blandavfallet i Finland kunde sorteras. Det stora svinnet av nyttomaterial innebär att avfallet inte kan återvinnas och omvandlas exempelvis till glas- och metallföremål, biogas eller ... -
Hur konstrueras en lärande konsult? : Sex samtal med konsulter om kunskap, kunskapspraktiker och yrkeskonstruktion
(Åbo Akademi, 2018)Det här är en avhandling om experter, problemlösare, lagspelare, tänkare, fiktiva figurer och icke-konsulter. Samtidigt är det här en avhandling om samtal, diskurser, arketyper och om konstruktion. Men framför allt är det ... -
Hur konstrueras organisationsidentiteter visuellt?
(Åbo Akademi, 2019)Kokoteksti on luettavissa vain Kirjatornissa ja Academill-kirjastossa. -
Hur konstrueras tillit i hybridteam? : En studie om den dyadiska tillitprocessen i hybridteam
(2023)Denna pro gradu-avhandling fokuserar på tillit som ett fenomen i organisation och ledning, med särskild tonvikt på konceptet dyadisk tillit i hybridteam. Det finns ett växande behov att undersöka hur tillit konstrueras i ... -
Hur motiveras nedskrivningen eller avsaknaden av nedskrivningar i goodwill? : En undersökning av den finländska träförädlingsindustrin
(2021)Goodwill är en immateriell tillgång som det har tidigare forskats mycket kring, anledningen till det är att goodwill är svår att värdera. Under 2005 infördes IFRS som redovisningsmetod för börsnoterade företag i Europa. ... -
Hur och varför expanderar finländska samhälleliga företag internationellt?
(2022)Samhälleliga företag har fått ett större intresse från flera håll. Dessa företag har som mission att stöda samhället och främja social hållbarhet. De drivs som traditionella företag men delar inte vinsterna endast till ... -
Hur påverkar plötslig kraftig tillväxt strukturen i ett tillverkande företag i kategorin små och medelstora företag : En fallstudie av Opes Corporation Oy
(2021)Det här är en avhandling om hur kraftig tillväxt strukturellt påverkar en organisation inom kategorin små och medelstora företag (SMF). Tillväxt anses vara ett positivt fenomen, men vad händer när tillväxten är okontrollerbar? ... -
Hur påverkas finska små och medelstora företags varumärken av internationaliseringsprocesser : En multipel fallstudie
(2022)Varumärkeshantering är en relativt ny aspekt i värdeskapande processer hos små och medelstora företag. Företag i denna kategori har vanligtvis begränsat med resurser och kunskap för att utveckla sitt varumärke. Varumärkets ... -
Hur välja rätt influencer? : En undersökning om hur företag söker och väljer influencers på den finländska marknaden
(2021)Sociala medier har förändrat både konsumentbeteendet och företagens sätt att marknadsföra. Allt fler företag har rört sig från traditionella marknadsföringskanaler till marknadsföring på sociala medier, i hopp om att på ... -
Hur åldern påverkar attityder gentemot grön marknadsföring : En kvalitativ undersökning av skillnader i attityder och konsumentbeteenden mellan generation X och Z
(2022)Hållbar utveckling är ett av nutidens mest aktuella ämnen. Konsumenter uppmanas att konsumera mera hållbara och miljövänliga produkter. Företag använder sig allt mera av så kallad grön marknadsföring för att kommunicera ... -
”Hyvää mun työssä on ihmiset” – det fina med mitt jobb är människorna : En kvalitativ intervjustudie om medarbetarengagemang ur individens synpunkt
(2023)Arbetsmarknaden har förändrats efter koronapandemin och generationsbytet. Arbetstagarna har blivit selektiva när det gäller var de vill arbeta och väljer de arbetsplatser som bäst motsvarar deras egna intressen och ... -
Hållbar utveckling och socialt ansvarstagande i ett medelstort Saas-företag – En intervjustudie om arbetstagarnas upplevelser
(2023)Även om hållbar utveckling är ett begrepp som diskuteras mycket finns det ingen entydig definition bland forskare om vad det egentligen är. Komplexiteten av konceptet kan vara en orsak varför hållbar utveckling är svår att ...