Hur påverkas finska små och medelstora företags varumärken av internationaliseringsprocesser : En multipel fallstudie
Vikman, Petri (2022)
Vikman, Petri
2022
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022120569574
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022120569574
Tiivistelmä
Varumärkeshantering är en relativt ny aspekt i värdeskapande processer hos små och medelstora företag. Företag i denna kategori har vanligtvis begränsat med resurser och kunskap för att utveckla sitt varumärke. Varumärkets roll har vuxit betydligt under de senaste årtiondena i och med uppkomst av sociala medier samt näthandel. Ökad internationell handel har gjort de flesta marknader till globala och därmed tagit in konkurrenter från hela världen.
En stor del av de äldre finska små och medelstora företagen har lokala varumärken som inte har skapats genom internationalisering som en del av ursprungliga strategin. Vanliga kännetecken för lokala varumärken är finskspråkiga namn som härstammar från ortens namn. I avhandlingen strävas efter en inblick i hur dessa varumärken klarar sig på globala marknader samt om företagen är tvungna att utveckla eller även genomföra ombranding för att nå framgång på internationella marknader. Å andra sidan är det i dag vanligt att företag har globala varumärken som kan vara resultat av en ombranding eller en klar vision för internationell tillväxt från början. Därmed jämförs globala och lokala varumärken för att avgöra eventuella för- och nackdelar med båda alternativen.
Avhandlingen bygger på kvalitativa forskningsmetoder i form av multipel fallstudie som kompletteras med komparativa studier. I studien intervjuades fem finska små och medelstora företag som har genomgått en framgångsrik internationaliseringsprocess. Utifrån företagens erfarenheter kan man bättre förstå vilka insatser i varumärkeshantering som är nödvändiga vid internationalisering. Trots att en stor del av teorin talar för globala varumärken visar resultaten i min studie att lokala varumärken kan vara väldigt konkurrenskraftiga på internationella marknader.
En stor del av de äldre finska små och medelstora företagen har lokala varumärken som inte har skapats genom internationalisering som en del av ursprungliga strategin. Vanliga kännetecken för lokala varumärken är finskspråkiga namn som härstammar från ortens namn. I avhandlingen strävas efter en inblick i hur dessa varumärken klarar sig på globala marknader samt om företagen är tvungna att utveckla eller även genomföra ombranding för att nå framgång på internationella marknader. Å andra sidan är det i dag vanligt att företag har globala varumärken som kan vara resultat av en ombranding eller en klar vision för internationell tillväxt från början. Därmed jämförs globala och lokala varumärken för att avgöra eventuella för- och nackdelar med båda alternativen.
Avhandlingen bygger på kvalitativa forskningsmetoder i form av multipel fallstudie som kompletteras med komparativa studier. I studien intervjuades fem finska små och medelstora företag som har genomgått en framgångsrik internationaliseringsprocess. Utifrån företagens erfarenheter kan man bättre förstå vilka insatser i varumärkeshantering som är nödvändiga vid internationalisering. Trots att en stor del av teorin talar för globala varumärken visar resultaten i min studie att lokala varumärken kan vara väldigt konkurrenskraftiga på internationella marknader.
Kokoelmat
- 512 Liiketaloustiede [443]