Selaus syöttöajan mukaan kokoelmassa 512 Liiketaloustiede
Viitteet 1-20 / 311
-
Older adults' perceptions and opinions regarding digitalization - Interviews among older adults in the Turku region
(2022)This study aims to explore older adults’ perceptions and opinions regarding digitalization, including devices and services. Based on results achieved through interviews of older adults, the actions needed to improve the ... -
Hur kan återvinningsgraden höjas? : En studie i skärningspunkten mellan Theory of Planned Behavior, marknadskommunikation och unga urbana konsumenters intention att sortera hushållsavfall
(2022)Över 80 % av de sopor som slängs i blandavfallet i Finland kunde sorteras. Det stora svinnet av nyttomaterial innebär att avfallet inte kan återvinnas och omvandlas exempelvis till glas- och metallföremål, biogas eller ... -
Svett och samhörighet – en etnografi om communityn i ett crossfit-gym
(2022)”En stad är en by där människor lever ensamma tillsammans”, lyder talesättet. Den moderna människan blir allt mer individualistisk, bland annat som en följd av byns, släktens och religiösa grupperingars minskade betydelse ... -
Context is key – How filmmakers orient to the context in a film pitching competition
(2022)This practice inspired study will investigate the unfolding of interaction and practices between pitcher and judges in a film pitch setting. Using methods informed by conversation analysis, a form of ethnomethodological ... -
Digital maturity in Finnish family-owned SMEs - Current state and impact
(2022)As digitalization continues to have a huge impact on businesses and competition, some companies gain competitive advantages whereas others are left behind. Previous research suggests that more digitally mature companies ... -
Digitalization of the public healthcare system - Internet non-users' point of view
(2022)Digitalization has radically altered the services, businesses, and world we live in. Digitalization is beneficial for the majority of people, but it is often forgotten that for some of us, such as those who do not use the ... -
Den digitala marknadsföringsprocessen med tonvikt på strategi : En kvalitativ studie inom finländska startup-företag
(2022)Digitaliseringen har en inverkan på alla områden och skapar ständigt nya möjligheter för alla företag att hantera sin marknadsföring och sina kundrelationer. För startup-företag gäller det att ta i användning digitala ... -
Styrning av hållbar utveckling genom performance management systems : En fallstudie i energibranschen med perspektiv av institutionella logiker
(2022)I takt med klimatförändringen har hållbar utveckling blivit allt mer synligt i företagens verksamhet. Företag förväntas styra verksamheten mot en riktning som tar hänsyn till hållberhetsaspekterna. Förväntningarna på ... -
Hållbarhetssatsning och dess effekt på lönsamhet och finansiell prestation för börslistade företag
(2022)Denna avhandling berör hållbarhet och dess effekt på lönsamhet och finansiell prestation för företag som är listade på börsen. Intressenter ställer ökade krav på företag gällande hållbarhetsredovisning och hållbarhetssatsning, ... -
Knowledge management in a rapidly growing business environment
(2022)This qualitative research discusses knowledge management in a rapidly growing Finnish company from the perspective of its sales team. The aim of this research was to improve internal knowledge sharing as well as to gain ... -
Är hållbarhetsrapporter enligt GRI-standarderna jämförbara? : En undersökning av den miljömässiga rapporteringen inom den finländska träförädlingsindustrin
(2022)Klimatförändringen är en av drivande faktorerna för den stigande mängd hållbarhetsrapporter som publiceras av organisationer. Rapporternas utvecklingstrend har medfört att bl.a. investerare lägger allt mer vikt på ... -
Värderelevansen av verkligt värde bland nordiska banker
(2022)Avhandlingens syfte är att undersöka huruvida hierarkin för verkligt som föreskrivs i IFRS 13 standarden är värderelevant ur ett nordiskt perspektiv. Redovisningsstandarden IFRS 13 publicerades i maj 2011 och blev obligatorisk ... -
Frivillig revision : En kvalitativ studie av faktorer för och emot frivillig revision
(2022)Det är nu 15 år sedan revisionslagen ändrades till att det blev frivilligt för företag under vissa gränsvärden att använda sig av revisor. Trots detta finns det fortfarande företag som frivilligt använder sig av revison, ... -
Har revisorer rätt yrkesfärdigheter för att granska hållbarhetsrapporter? : En kvalitativ studie om granskarens yrkesfärdigheter vid granskning av hållbarhetsrapporter
(2022)Allt fler företag publicerar hållbarhetsrapporter och väljer att låta sina hållbarhetsrapporter granskas av externa aktörer för att öka på hållbarhetsrapporternas tillförlitlighet. Den externa hållbarhetsgranskaren kan ... -
A framework for bridging the gap between marketing automation and strategic brand management
(2022)Companies that utilize marketing automation are constantly trying to approach customers in novel ways. Although the current usage and research on marketing automation concentrates on the tactical perspectives, the strategic ... -
Strategisk hållbarhetskommunikation : En kvalitativ innehållsanalys av börsnoterade finansbolag i USA och Norden
(2022)I en värld där information har blivit mer lättillgänglig och konsumenterna har blivit mera intresserade och pålästa inom olika fenomen, ställs det alltmer krav på företag och deras verksamheter. I en alltmer mode- och ... -
En hållbar arbetsplats? Arbetstagares upplevelse av distansarbete under coronapandemin : En intervjustudie med anställd personal vid Skatteförvaltningen i Finland
(2022)I den här avhandlingen undersöker jag anställd personals upplevelser av distansarbete och social hållbarhet vid Skatteförvaltningen under coronapandemin. Jag undersöker distansarbete med fokus på materialitetsaspekterna ... -
The Survival of Accelerated Startups : A qualitative comparative analysis of Kiuas business accelerator
(2022)This thesis analyzes the impact of Kiuas business accelerator on startup survival. The study assessed previous research that has used fuzzy set qualitative comparative analysis (fsQCA) to analyze business incubator and ... -
Gröna val : konsumentens uppfattning om förpackningen och dess inverkan på val av ekologiska skönhetsprodukter
(2022)Förpackningens och dess komponenter har en betydande roll inom köpprocessen. Produktförpackningen är det verktyg företaget kan använda för att visuellt framföra sitt budskap till konsumenten. Förpackningen har därmed en ... -
Consumers’ acceptance of digital referrals
(2022)The purpose of the study was to research consumers’ attitudes towards digital referrals by using the AEWOM model. The purpose has been researched by using four different research questions and three hypotheses. The research ...