Haku
Viitteet 1-10 / 20
Erfaren skolpersonal = god krisberedskap? : En kvalitativ studie om erfaren skolpersonals uppfattningar av sin krisberedskap
(2022)
Under en vanlig skoldag kan det ske en akut kris nästan när som helst. En akut kris kan vara t.ex. dödsfall, trafikolycka, brand eller att någon skadar sig allvarligt ute på rasten. På grund av att en akut kris är en ...
"Stöder utbildningen oss så att vi kan stödja dem?" : En kvalitativ studie om nyutexaminerade klasslärares syn på sitt arbete och klasslärarutbildningen vid Åbo Akademi i relation till elevers psykiska ohälsa
(2022)
Psykisk ohälsa bland barn är något som i dagens samhälle ökar för varje år som går. De olika former av psykisk ohälsa blir alltmer komplexa. För en klasslärare betyder det att hen kommer att arbeta med flera barn som lider ...
Samundervisning ur ett rektorsperspektiv : En kvalitativ studie med fokus på rektorns ledarroll, lärares arbetssituation samt elevers inkludering och lärande
(2022)
Samundervisning är en undervisningsmetod där två eller flera lärare, varav en av dem ofta besitter specialpedagogisk kunskap, samarbetar och undervisar tillsammans. Då lärarna samundervisar kan eleverna inkluderas i ett ...
Diabetiker i klassrummet : En kvalitativ studie om hur lärare upplever en diabetikers skolvardag
(Åbo Akademi, 2018)
Syftet med avhandlingen är att undersöka hur lärare upplever att det är att ha en diabetiker i klassen och hur de upplever att arbeta med en diabetiker i klassen samt hur samarbetet mellan skolan och hemmet fungerar. ...
Lärares uppfattningar om krisberedskap : På vilket sätt ger skolan eleverna de färdigheter som behövs för att klara en kris?
(2023)
Begreppet kris har inte en utan flera definitioner, men den gemensamma nämnaren för alla kriser är att de utgår från en specifik händelse som oftast innefattar ett tidsförlopp och en mängd mänskliga handlingar, beteenden ...
Klasslärarens tankar om sitt välbefinnande i arbete
(2023)
Under 2022 utbröt flera lärarstrejker i Finland som ett resultat av klasslärarens missnöje kring lönen i relation till den ökade arbetsmängden. Det finns en rädsla kring att attraktionskraften till läraryrket minskar i ...
Digital kalender i skolan : Ibruktagandet och hur lärarnas användning påverkas av omgivningen
(2023)
Syftet med avhandlingen är att ur ett sociomateriellt perspektiv ta reda på hur en digital kalender kan omforma arbetsdagen, men också privatlivet, genom att alltid vara närvarande. Mer specifikt betyder det att avhandlingen ...
Sambandet mellan välbefinnande och skolprestationer : En empirisk studie kring lärares arbete med välbefinnande och relationer för att främja elevers skolprestationer
(2023)
Genomförda Pisa-undersökningar påvisar att ungdomars välbefinnande blir allt sämre, vilket även syns bland finländska ungdomars svar i enkäten Hälsa i skolan som genomförs av Institutet för hälsa och välfärd. Syftet med ...
”Distansperioden blev som en fortbildningsvår” : Slöjdlärares reflektioner över utvecklingen av sina digitala ämneskunskaper under distansstudieperioden våren 2020
(2023)
Våren 2020 måste alla Finlands skolor anpassa sin undervisning till att undervisas helt digitalt, eftersom en allmän distansstudieperiod inleddes. Orsaken till att distansperioden inleddes den 18 mars 2020 med kort varsel ...