"Stöder utbildningen oss så att vi kan stödja dem?" : En kvalitativ studie om nyutexaminerade klasslärares syn på sitt arbete och klasslärarutbildningen vid Åbo Akademi i relation till elevers psykiska ohälsa
Tuure, Brian; Väärä, Otto (2022)
Tuure, Brian
Väärä, Otto
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060743951
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060743951
Tiivistelmä
Psykisk ohälsa bland barn är något som i dagens samhälle ökar för varje år som går. De olika former av psykisk ohälsa blir alltmer komplexa. För en klasslärare betyder det att hen kommer att arbeta med flera barn som lider av psykisk ohälsa. Frågan är då om klassläraren är tillräckligt kunnig för att stödja eleven på bästa möjliga sätt rent pedagogiskt och även från fostrans synvinkel.
Psykisk ohälsa påverkar barnets beteende och de beteendemönster som antyder att eleven inte mår bra är något läraren ska vara medveten om och något som hen ska kunna reagera på. Med vår avhandling vill vi forska i hur nyutexaminerade klasslärare som studerat vid Åbo Akademi anser att klasslärarutbildningen har stöttat dem i deras arbete med elever som lider av psykisk ohälsa. Vi har själva gått samma utbildning och har en viss syn på hur vi anser att utbildningen har stöttat oss med tanke på vårt framtida arbete. Med vår forskning vill vi ta reda på om åsikterna bland andra som studerat samma linje som oss motsvarar våra åsikter.
Syftet med vår avhandling är att klargöra för hur nyutexaminerade klasslärare ser på sitt arbete och klasslärarutbildningen vid Åbo Akademi i relation till psykisk ohälsa bland elever.
I vår forskning har vi använt oss av en kvalitativ forskningsmetod för att få personliga åsikter av nyutexaminerade klasslärare. Våra informanter består av 5 klasslärare som nyligen utexaminerats från Åbo Akademi. Genom vår forskning har vi lyft fram problematiken med psykisk ohälsa och fått ta del av informanternas tankar kring klasslärarutbildningen vid Åbo Akademi i relation till elevers psykiska ohälsa. Resultatet antyder att lärarutbildningen i sig själv kan anses vara aningen bristfällig med syn på psykisk ohälsa. Det informanterna lyfter fram som en möjlig lösning för problemet kunde vara att inkludera mera stoff av temat i redan existerande obligatoriska kurser. I nu läget är det endast klasslärarstuderande som valt ett visst biämne under sina studier som får ta del av informationen om psykisk ohälsa bland barn.
Psykisk ohälsa påverkar barnets beteende och de beteendemönster som antyder att eleven inte mår bra är något läraren ska vara medveten om och något som hen ska kunna reagera på. Med vår avhandling vill vi forska i hur nyutexaminerade klasslärare som studerat vid Åbo Akademi anser att klasslärarutbildningen har stöttat dem i deras arbete med elever som lider av psykisk ohälsa. Vi har själva gått samma utbildning och har en viss syn på hur vi anser att utbildningen har stöttat oss med tanke på vårt framtida arbete. Med vår forskning vill vi ta reda på om åsikterna bland andra som studerat samma linje som oss motsvarar våra åsikter.
Syftet med vår avhandling är att klargöra för hur nyutexaminerade klasslärare ser på sitt arbete och klasslärarutbildningen vid Åbo Akademi i relation till psykisk ohälsa bland elever.
I vår forskning har vi använt oss av en kvalitativ forskningsmetod för att få personliga åsikter av nyutexaminerade klasslärare. Våra informanter består av 5 klasslärare som nyligen utexaminerats från Åbo Akademi. Genom vår forskning har vi lyft fram problematiken med psykisk ohälsa och fått ta del av informanternas tankar kring klasslärarutbildningen vid Åbo Akademi i relation till elevers psykiska ohälsa. Resultatet antyder att lärarutbildningen i sig själv kan anses vara aningen bristfällig med syn på psykisk ohälsa. Det informanterna lyfter fram som en möjlig lösning för problemet kunde vara att inkludera mera stoff av temat i redan existerande obligatoriska kurser. I nu läget är det endast klasslärarstuderande som valt ett visst biämne under sina studier som får ta del av informationen om psykisk ohälsa bland barn.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [531]