Skol- och museisamarbete i läroämnet slöjd
Stenman, Linnea (2023)
Stenman, Linnea
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230918131516
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230918131516
Tiivistelmä
Syftet med denna studie är att ta reda på hur lärare och museer samarbetar med avseende på slöjdämnet. Undersökningen fokuserar på läroämnet slöjd specifikt men även dess roll som en del av helhetsskapande undervisning. Det finns många sätt att implementera museer i slöjdundervisningen och studien ämnar söka svar på vilka arbetssätt som används. Faktorer som kan påverka hur samarbetet genomförs är resurser, kompetens och attityder. Studien grundar sig på läroplansgrunderna som anger museer som en lärmiljö som kan ingå i slöjdundervisningen för årskurserna 3–6 och 7–9, därför är det också undervisning i dessa årskurser som är central för studien. Utifrån syftet har följande forskningsfrågor formulerats:
• Vad är lärarnas syfte och målsättningar med ett museibesök som en del av slöjdundervisningen?
• Vad anser lärare och museipedagoger gör museibesök meningsfulla för eleven?
• Vad är utmaningarna och möjligheterna med skol- och museisamarbetet vad gäller slöjd?
Eftersom det är ett samarbete som undersöks är både lärares och museipedagogers erfarenheter av intresse. Semistrukturerade intervjuer är den tillämpade datainsamlingsmetoden. För att svara på forskningsfrågorna används den hermeneutiska ansatsen och en abduktiv förklaringsmodell.
Resultatet tyder på att slöjdämnet kan tangeras trots att museisamarbetet planerats som ett moment i att annat läroämne. Museibesök kan bidra till en ökad helhetsförståelse där olika teman ses i en historisk kontext. Bland informanterna fanns det olika erfarenheter av hur skol- och museisamarbete kan genomföras men samtliga menade att eleverna bör på något vis aktiveras för att de ska uppleva att museibesöket är meningsfullt.
Möjligheterna till samarbete påverkas av flera faktorer. För skolornas del påverkar avstånd och busskostnader deras möjligheter men det finns också regionala skillnader mellan stad och landsort. Museer kan både drivas ideellt och anställa personal sporadiskt eller på heltid. Dessa organisatoriska skillnader skapar olika utgångslägen för samarbete med skolor. Museipedagogerna i denna studie förhöll sig positivt till att utveckla samarbete med skolor, även med särskilt avseende på slöjdämnet. För att skol- och museisamarbeten ska ge ett mervärde i undervisningen behövs kommunikation mellan skola och museum och att innehållet planeras på ett sådant sätt att det sammankopplas med den övriga undervisningen i skolan.
• Vad är lärarnas syfte och målsättningar med ett museibesök som en del av slöjdundervisningen?
• Vad anser lärare och museipedagoger gör museibesök meningsfulla för eleven?
• Vad är utmaningarna och möjligheterna med skol- och museisamarbetet vad gäller slöjd?
Eftersom det är ett samarbete som undersöks är både lärares och museipedagogers erfarenheter av intresse. Semistrukturerade intervjuer är den tillämpade datainsamlingsmetoden. För att svara på forskningsfrågorna används den hermeneutiska ansatsen och en abduktiv förklaringsmodell.
Resultatet tyder på att slöjdämnet kan tangeras trots att museisamarbetet planerats som ett moment i att annat läroämne. Museibesök kan bidra till en ökad helhetsförståelse där olika teman ses i en historisk kontext. Bland informanterna fanns det olika erfarenheter av hur skol- och museisamarbete kan genomföras men samtliga menade att eleverna bör på något vis aktiveras för att de ska uppleva att museibesöket är meningsfullt.
Möjligheterna till samarbete påverkas av flera faktorer. För skolornas del påverkar avstånd och busskostnader deras möjligheter men det finns också regionala skillnader mellan stad och landsort. Museer kan både drivas ideellt och anställa personal sporadiskt eller på heltid. Dessa organisatoriska skillnader skapar olika utgångslägen för samarbete med skolor. Museipedagogerna i denna studie förhöll sig positivt till att utveckla samarbete med skolor, även med särskilt avseende på slöjdämnet. För att skol- och museisamarbeten ska ge ett mervärde i undervisningen behövs kommunikation mellan skola och museum och att innehållet planeras på ett sådant sätt att det sammankopplas med den övriga undervisningen i skolan.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [534]