Idrottsutövning under covid-19 : Niondeklassister i idrottsklasser under våren 2020
Martelin, Simon; Helenius, Axel (2022)
Martelin, Simon
Helenius, Axel
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051636063
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051636063
Tiivistelmä
Covid-19 påverkade världen i alla dess former. Ett område som drabbades var idrotten och idrottsföreningar. Idrottare, tränare och föreningar blev tvungna att hitta på kreativa lösningar. Dels för att kunna träna och dels för att kunna upprätthålla sin verksamhet.
Med denna avhandling har vi som syfte att undersöka hur idrotten har fungerat för niondeklassister i idrottsklasser under den första vågen av covid-19.
Forskningsfrågor:
1.Träning under pandemin för niondeklassister i idrottsklasser
A. Hur mycket har eleven tränat under pandemin?
2. Distansträning för niondeklassister i idrottsklasser
A. Hur många gånger har eleven deltagit?
B. Med hjälp av vilken kanal har eleven deltagit i distansträningen?
3. Träningsdirektiv till niondeklassister i idrottsklasser
A. Har instruktioner givits?
B. Hur har instruktionerna förmedlats?
4. Tränarnas stöd till niondeklassister i idrottsklasser
A. Elevens upplevda stöd av tränaren?
Avhandlingens forskningsansats är kvantitativ och materialet har samlats in tidigare för en doktorsavhandling. Materialet är insamlat genom enkäter under våren 2020. I enkätundersökningen svarade 276 respondenter varav 90 var individuella idrottare och 189 var lagidrottare.
I resultatet framkommer att pojkar och flickor tränat ungefär lika mycket under pandemin som före pandemin. Det fanns dock en svag trend där de som höll på med individuell sport tränat mindre än de som höll på med lagsport. Pojkarna tränade aningen mera än flickorna under pandemin jämfört med före pandemin. Den populäraste mängden distansträning var 2-3 gånger i veckan för båda könen. Det vanligaste verktyget för att delta i distansträning var genom Zoom. Resultatet visar att alla 276 respondenter förutom två pojkar hade fått direktiv av tränaren under pandemin. Nätvideo och Whatsapp har varit de vanligaste verktygen för att få information om träning under pandemin. Majoriteten hade fått bra eller mycket bra stöd av sin tränare (78,3 %) medan endast (6,2 %) hade fått dåligt eller mycket dåligt stöd av tränaren.
Med denna avhandling har vi som syfte att undersöka hur idrotten har fungerat för niondeklassister i idrottsklasser under den första vågen av covid-19.
Forskningsfrågor:
1.Träning under pandemin för niondeklassister i idrottsklasser
A. Hur mycket har eleven tränat under pandemin?
2. Distansträning för niondeklassister i idrottsklasser
A. Hur många gånger har eleven deltagit?
B. Med hjälp av vilken kanal har eleven deltagit i distansträningen?
3. Träningsdirektiv till niondeklassister i idrottsklasser
A. Har instruktioner givits?
B. Hur har instruktionerna förmedlats?
4. Tränarnas stöd till niondeklassister i idrottsklasser
A. Elevens upplevda stöd av tränaren?
Avhandlingens forskningsansats är kvantitativ och materialet har samlats in tidigare för en doktorsavhandling. Materialet är insamlat genom enkäter under våren 2020. I enkätundersökningen svarade 276 respondenter varav 90 var individuella idrottare och 189 var lagidrottare.
I resultatet framkommer att pojkar och flickor tränat ungefär lika mycket under pandemin som före pandemin. Det fanns dock en svag trend där de som höll på med individuell sport tränat mindre än de som höll på med lagsport. Pojkarna tränade aningen mera än flickorna under pandemin jämfört med före pandemin. Den populäraste mängden distansträning var 2-3 gånger i veckan för båda könen. Det vanligaste verktyget för att delta i distansträning var genom Zoom. Resultatet visar att alla 276 respondenter förutom två pojkar hade fått direktiv av tränaren under pandemin. Nätvideo och Whatsapp har varit de vanligaste verktygen för att få information om träning under pandemin. Majoriteten hade fått bra eller mycket bra stöd av sin tränare (78,3 %) medan endast (6,2 %) hade fått dåligt eller mycket dåligt stöd av tränaren.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [534]