Ett genusperspektiv på flickors upplevelser av att vara elev i en finlandssvensk högstadieskola
Lindegård, Isabella (2022)
Lindegård, Isabella
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022021819793
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022021819793
Tiivistelmä
Målet med skolans jämställdhetsarbete är att ingen elev ska särbehandlas på grund av sitt kön, sin ålder eller etnicitet och att undervisningen ska ske i enlighet med jämställdhetslagen (L1986/609). Tidigare forskning visar dock att vi har en bit kvar på vägen föra att skolan ska nå detta mål. Skolan återspeglar tyvärr i många fall en traditionell könsordning. Flickor och pojkar bemöts ofta olika utifrån sitt kön och på grund av olika förvätningar från omgivningen.
I denna avhandling diskuterar jag hur flickor upplever att lärare bemöter dem i klassrummet ur ett genusperspektiv
I denna studie undersöker jag hur flickor upplever att flickor och pojkar bemöts i klassrummet utifrån sitt kön och framhäver hur viktigt det är att arbeta genusmedvetet i våra skolor. Jag vill utifrån flickors perspektiv utreda upplevelser av hur det är att vara elev i en högstadieskola idag och vad det finns för skillnader i bemötandet från lärare utifrån elevers kön.
I avhandlingen har Mixedmethods använts, vilket innebär en kombination av kvalitativ och kvantitativ forskningsmetodik för att belysa genus och bemötande. Genom enkät och fokusgruppintervjun har 12 högstadieflickor och deras upplevelser och bemötande i klassrummet undersökts och resultatet har dokumenterats med hjälp av grafiska figurer. I yrkesrollen som pedagog är det viktigt att arbeta medvetet för att förebygga negativa könsmönster, både i skolan och på fritiden.
Resultatet av undersökningen visar att flickor upplever skillnader i bemötandet i klassrummet utifrån sitt kön.
I denna avhandling diskuterar jag hur flickor upplever att lärare bemöter dem i klassrummet ur ett genusperspektiv
I denna studie undersöker jag hur flickor upplever att flickor och pojkar bemöts i klassrummet utifrån sitt kön och framhäver hur viktigt det är att arbeta genusmedvetet i våra skolor. Jag vill utifrån flickors perspektiv utreda upplevelser av hur det är att vara elev i en högstadieskola idag och vad det finns för skillnader i bemötandet från lärare utifrån elevers kön.
I avhandlingen har Mixedmethods använts, vilket innebär en kombination av kvalitativ och kvantitativ forskningsmetodik för att belysa genus och bemötande. Genom enkät och fokusgruppintervjun har 12 högstadieflickor och deras upplevelser och bemötande i klassrummet undersökts och resultatet har dokumenterats med hjälp av grafiska figurer. I yrkesrollen som pedagog är det viktigt att arbeta medvetet för att förebygga negativa könsmönster, både i skolan och på fritiden.
Resultatet av undersökningen visar att flickor upplever skillnader i bemötandet i klassrummet utifrån sitt kön.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [534]