Rektorer i Svenskfinland efterlyser ett integrerat åskådningsämne : En enkätstudie om åskådningsundervisningen i den grundläggande utbildningen
Nyqvist, Jan (2021)
Nyqvist, Jan
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202104049365
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202104049365
Tiivistelmä
Syftet med studien är att ge en helhetsbild av rektorers syn på åskådningsundervisningen i den grundläggande utbildningen. Rektorernas syn undersöks utifrån deras åsikter om uppdraget för åskådningsämnena nu och framöver och vilka för- och nackdelar de ser med den nuvarande modellen för hur åskådningsundervisningen är organiserad. Vidare undersöks likheter och olikheter mellan synen på läroämnena religion och livsåskådningskunskap. Målgruppen är rektorer i Svenskfinland som arbetar inom den grundläggande utbildningen.
I avhandlingen presenteras forskning om åskådningsämnena både ur ett europeiskt och nationellt perspektiv. Tidigare forskning med relevans för studien presenteras utifrån studiens forskningsfrågor. Rektorns pedagogiska ledarskap berörs även kort.
Studien är en kvantitativ surveyundersökning med enkät som datainsamlingsmetod. Enkäten besvarades under hösten 2020 av 32 rektorer från hela Svenskfinland. Enkäten bestod av 89 slutna frågor. Rektorerna besvarade frågorna genom att ta ställning till olika påståenden om åskådningsämnena. Svaren analyserades i statistikprogrammet SPSS genom att ta fram deskriptiva data för varje fråga.
Studiens resultat visade att majoriteten av rektorerna ser flera nackdelar med den nuvarande modellen kopplat till organiseringen, elevens religionsfrihet och uppdelningen av åskådningsämnet i två skilda läroämnen. Rektorerna har en omfattande syn på åskådningsundervisningens uppdrag både nu och i framtiden. Rektorerna efterlyser ett helt eller delvis integrerat åskådningsämne för alla elever.
I avhandlingen presenteras forskning om åskådningsämnena både ur ett europeiskt och nationellt perspektiv. Tidigare forskning med relevans för studien presenteras utifrån studiens forskningsfrågor. Rektorns pedagogiska ledarskap berörs även kort.
Studien är en kvantitativ surveyundersökning med enkät som datainsamlingsmetod. Enkäten besvarades under hösten 2020 av 32 rektorer från hela Svenskfinland. Enkäten bestod av 89 slutna frågor. Rektorerna besvarade frågorna genom att ta ställning till olika påståenden om åskådningsämnena. Svaren analyserades i statistikprogrammet SPSS genom att ta fram deskriptiva data för varje fråga.
Studiens resultat visade att majoriteten av rektorerna ser flera nackdelar med den nuvarande modellen kopplat till organiseringen, elevens religionsfrihet och uppdelningen av åskådningsämnet i två skilda läroämnen. Rektorerna har en omfattande syn på åskådningsundervisningens uppdrag både nu och i framtiden. Rektorerna efterlyser ett helt eller delvis integrerat åskådningsämne för alla elever.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [594]