Klasslärares syn på kamratrespons i skrivundervisningen
Röblom, Cassandra (2020)
Röblom, Cassandra
Åbo Akademi
2020
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020093076245
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020093076245
Tiivistelmä
För att kunna ta emot och ge givande respons bör en person utveckla en sådan förmåga från en tidig ålder. Respons är någonting som en person aldrig kommer att komma undan, varken i skolan eller i arbetslivet. Respons är en förutsättning för att en person ska kunna utvecklas. Genom att en person stöttas i hur respons kan ges och tas emot i ett tidigt skede av livet, så kan det användas rikligt i en vuxen ålder. Hur lärare använder sig av kamratrespons är därför ett essentiellt ämne med tanke på att responsen är det som lägger grunden för elevernas förståelse av responsgivning.
Syftet med avhandlingen är att undersöka vad verksamma lärare har för erfarenheter och uppfattningar av kamratrespons i skrivundervisningen. Avhandlingen är en kvalitativ intervjustudie. En halvstrukturerad intervjuguide har använts. Informanterna som deltog är verksamma lärare i årskurserna 1–6 och har arbetat som klasslärare mellan ett och 27 år.
Resultaten visar att lärare i kamratresponsen hjälper till med att utveckla elevernas förståelse för hur eleverna ska ge respons. Elevernas kompetens att ta emot responsen är en trappstege var de utvecklar sin förståelse desto oftare de ger och tar emot responsen. Eleverna lär sig att utveckla sitt skrivande genom responsen som kompisen givit. Lärarna fungerar som de stöttande faktorerna som håller ihop elevgruppen, som hjälper eleverna att utveckla sitt responsgivande och att ta emot kritiken. Lärarna har tillgång till egna medel i undervisningen beroende på elevgruppen. Lärarna är mycket positiva till kamratresponsen och anser att den kan bidra till mycket för elevernas förståelse för sitt eget skrivande och klasskamraternas uppsatser. Det viktigaste är att lärarna plockar fram det positiva i elevernas skrivande och lägger fokus på det som eleverna lyckas bra med. Det finns utmaningar med kamratresponsen, som bland annat tidsplanen. Lärarnas väg att stötta eleverna att förstå hur lärarna ger en givande kamratrespons är lång. För att lärarna ska kunna utveckla elevernas kompetens krävs det att kamratresponsen utförs regelbundet och att ett kontinuerligt stöd finns från lärarnas sida. Lärarna anser att kamratrespons är mycket viktigt och att eleverna behöver det för elevernas framtida yrkesval.
Syftet med avhandlingen är att undersöka vad verksamma lärare har för erfarenheter och uppfattningar av kamratrespons i skrivundervisningen. Avhandlingen är en kvalitativ intervjustudie. En halvstrukturerad intervjuguide har använts. Informanterna som deltog är verksamma lärare i årskurserna 1–6 och har arbetat som klasslärare mellan ett och 27 år.
Resultaten visar att lärare i kamratresponsen hjälper till med att utveckla elevernas förståelse för hur eleverna ska ge respons. Elevernas kompetens att ta emot responsen är en trappstege var de utvecklar sin förståelse desto oftare de ger och tar emot responsen. Eleverna lär sig att utveckla sitt skrivande genom responsen som kompisen givit. Lärarna fungerar som de stöttande faktorerna som håller ihop elevgruppen, som hjälper eleverna att utveckla sitt responsgivande och att ta emot kritiken. Lärarna har tillgång till egna medel i undervisningen beroende på elevgruppen. Lärarna är mycket positiva till kamratresponsen och anser att den kan bidra till mycket för elevernas förståelse för sitt eget skrivande och klasskamraternas uppsatser. Det viktigaste är att lärarna plockar fram det positiva i elevernas skrivande och lägger fokus på det som eleverna lyckas bra med. Det finns utmaningar med kamratresponsen, som bland annat tidsplanen. Lärarnas väg att stötta eleverna att förstå hur lärarna ger en givande kamratrespons är lång. För att lärarna ska kunna utveckla elevernas kompetens krävs det att kamratresponsen utförs regelbundet och att ett kontinuerligt stöd finns från lärarnas sida. Lärarna anser att kamratrespons är mycket viktigt och att eleverna behöver det för elevernas framtida yrkesval.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [594]