Rastaktivitet bland elever i årskurs 4–9
Pujol, Jenny; Holmström, Victor (2019)
Pujol, Jenny
Holmström, Victor
Åbo Akademi
2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019091227988
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019091227988
Tiivistelmä
Syftet med vår avhandling är att undersöka elevers rastaktivitet i årskurserna fyra till nio.
Våra forskningsfrågor är:
⦁ Var tillbringar elever sina raster?
⦁ Vad gör eleverna på raster utomhus?
⦁ Vad gör eleverna på raster inomhus?
Vi har använt en kvantitativ forskningsansats i vår undersökning. Datainsamlingen gjordes med hjälp av enkäter som besvarades av 2579 elever runtom i Finland. Eleverna som deltog i undersökningen gick i årskurserna fyra till nio. Det insamlade data analyserades kvantitativt i programmet SPSS Statistics.
I forskningsöversikten behandlar vi barn och ungas fysiska aktivitet, raster och skolgårdar. Vi lyfter fram faktorer som kan främja eller förhindra fysisk aktivitet hos barn och unga. Vi redogör också för betydelsen av rast under skoldagen och för skolgårdens betydelse för elevers fysiska aktivitet. Forskningsöversikten avslutas med en granskning över hur rastaktiviteter kunde effektiveras.
Resultaten i vår undersökning visar att yngre elever är mer fysiskt aktiva på raster än äldre elever. Elever i årskurs 4–6 är oftare utomhus på rasterna än elever i årskurs 7–9. Äldre elever tillbringar oftare raster inomhus. Elever i årskurs 4–6 spelar bollspel, leker lekar och utnyttjar skolgården mer än elever i årskurs 7–9. Elever i årskurs 7–9 är oftare stillasittande under raster. Resultaten visar att elever är mer fysiskt aktiva på raster som tillbringas utomhus än på raster som tillbringas inomhus. Våra resultat visar också att elever som har en låg fysisk aktivitet på fritiden är mer utomhus på raster än elever som har en hög fysisk aktivitet på fritiden.
Resultaten i vår undersökning visar att det finns skillnader mellan pojkar och flickor i rastaktivitet. Pojkar deltar oftare i aktiviteter som kräver fysisk ansträngning än flickor. Pojkar spelar mera bollspel och deltar mer i fartfyllda lekar på raster. Flickor står och går mer på raster än pojkar. Våra resultat stöds av den teoretiska bakgrunden och tidigare forskning som gjorts inom området.
Våra forskningsfrågor är:
⦁ Var tillbringar elever sina raster?
⦁ Vad gör eleverna på raster utomhus?
⦁ Vad gör eleverna på raster inomhus?
Vi har använt en kvantitativ forskningsansats i vår undersökning. Datainsamlingen gjordes med hjälp av enkäter som besvarades av 2579 elever runtom i Finland. Eleverna som deltog i undersökningen gick i årskurserna fyra till nio. Det insamlade data analyserades kvantitativt i programmet SPSS Statistics.
I forskningsöversikten behandlar vi barn och ungas fysiska aktivitet, raster och skolgårdar. Vi lyfter fram faktorer som kan främja eller förhindra fysisk aktivitet hos barn och unga. Vi redogör också för betydelsen av rast under skoldagen och för skolgårdens betydelse för elevers fysiska aktivitet. Forskningsöversikten avslutas med en granskning över hur rastaktiviteter kunde effektiveras.
Resultaten i vår undersökning visar att yngre elever är mer fysiskt aktiva på raster än äldre elever. Elever i årskurs 4–6 är oftare utomhus på rasterna än elever i årskurs 7–9. Äldre elever tillbringar oftare raster inomhus. Elever i årskurs 4–6 spelar bollspel, leker lekar och utnyttjar skolgården mer än elever i årskurs 7–9. Elever i årskurs 7–9 är oftare stillasittande under raster. Resultaten visar att elever är mer fysiskt aktiva på raster som tillbringas utomhus än på raster som tillbringas inomhus. Våra resultat visar också att elever som har en låg fysisk aktivitet på fritiden är mer utomhus på raster än elever som har en hög fysisk aktivitet på fritiden.
Resultaten i vår undersökning visar att det finns skillnader mellan pojkar och flickor i rastaktivitet. Pojkar deltar oftare i aktiviteter som kräver fysisk ansträngning än flickor. Pojkar spelar mera bollspel och deltar mer i fartfyllda lekar på raster. Flickor står och går mer på raster än pojkar. Våra resultat stöds av den teoretiska bakgrunden och tidigare forskning som gjorts inom området.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [594]