Perusopetuksen, lukioiden ja ammatillisen peruskoulutuksen tuottavuus ja tehokkuus - Loppuraportti
Moisio, Antti; Aaltonen, Juho; Kirjavainen, Tanja; Ollikainen, Virve (2007-06-19)
Moisio, Antti
Aaltonen, Juho
Kirjavainen, Tanja
Ollikainen, Virve
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT
19.06.2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-561-722-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-561-722-4
Tiivistelmä
Raportissa tehdään yhteenveto perusopetusta, lukioita ja ammatillista peruskoulutusta koskevien tutkimusten tuloksista sekä tehdään ehdotuksia jatkotutkimuksesta ja aineistojen kehittämiskohteista. Tulosten perusteella kuntien keskimääräinen kustannustehottomuus oli vuodesta riippuen perusopetuksessa 8-10 prosenttia ja nuorten lukiokoulutuksessa noin 6 prosenttia. Kun tuotosmittarina käytettiin opiskelijoiden ylioppilaskirjoitusten puoltoääniä, oli lukioiden keskimääräinen tehottomuus 4 prosenttia. Ammatillisessa peruskoulutuksessa keskimääräinen tehottomuus oli koulutusalasta riippuen 17–28 prosenttia. Kustannuksia, opetustunteja ja henkilöstöä kuvaavien tietojen keruu koulutasolla ja kustannusten erittely nykyistä hienojakoisemmin parantaisi aineistotilannetta huomattavasti. Aineistojen kehittyessä nykyisestä voidaan tutkimusta tehdä monipuolisemmilla tutkimusmenetelmillä, mikä lisäisi tutkimustulosten tarkkuutta, ja siten mahdollistaisi tarkempien toimintasuositusten tekemisen.
Tutkimusteema
Local public economics, Kunnallistalous, Public services, Julkiset palvelut, Effectiveness of public services, Julkisten palvelujen vaikuttavuus